Mikä on pasaatituuli ? Näin lyhyesti ja selvästi...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.01.2009 - 01:53

Pasaatituulet ovat päiväntasaajan molemmin puolin puhaltavia tuulia, jotka puhaltavat pohjoisella pallonpuoliskolla koillisesta ja eteläisellä pallonpuoliskolla kaakosta. Pasaatituulet virtaavat subtrooppisilta korkeapaineen alueilta kohti päiväntasaajan matalapaineita.

Pasaatituuli on hepoasteilta kohti päiväntasaajaa puhaltava säännöllinen tuuli ja käytännössä näkyvin planetaarisen tuulijärjestelmän tuulista. Coriolis-ilmiö aiheuttaa sen, että tuulet pyrkivät pohjoisella pallonpuoliskolla kääntymään kulkusuunnastaan oikealle ja eteläisellä pallonpuoliskolla kulkusuunnastaan vasemmalle. Ilmiö perustuu siihen, että päiväntasaajan kohdalla pallo pyörii huomattavasti nopeammin kuin napa-alueilla. Pohjoisella pallonpuoliskolla tuuli kääntyy pohjoisesta, jolloin sitä kutsutaan koillispasaatiksi, ja eteläisellä puoliskolla tuulee taas etelästä, seurauksena nimitys kaakkoispasaati.

Päiväntasaajan seudulla, missä Auringon säteily maapallolla on voimakkainta, lämmin ilma nousee ylös ja kääntyy korkealla virtaamaan pohjoiseen tai etelään päiväntasaajalta. Ilmamassat viilenevät matkallaan ja laskeutuvat alas noin 30:n asteen kohdalla pohjoista ja eteläistä leveyttä. Näille alueille syntyy hepoasteiksi nimitetty korkeapaineen alue. Täältä ilma kääntyy virtaamaan pasaatituulina alemmilla korkeuksilla takaisin kohti päiväntasaajan matalapaineen alueita. Tätä kiertoliikettä nimitetään Hadleyn soluksi.

Lisätty: 08.01.2009 - 01:54

Koska pyysit niin kauniisti kopioin sinulle riittävästi luettavaa.

Lähteet:
Wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 08.01.2009 - 01:33

pasaatituuli puhaltaa tropiikissa päiväntasaajalle ympäri vuoden

Lähteet:
suomalaisen sivistyssanakirja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 07:40

fi.wikipedia.org/wiki/Pasaatituuli
Siis tuolta.
Ja jätä nuo kirosanat pois, täällä on jäseninä alk.8v.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 10:09

Rumasana oli häipynyt,liekö sulanut pois.Tuossa wikipediassa näky selitys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 10:44

Hyvältä tuntuu pasaati

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 15:33

mitens sen lyhyesti kun pasaatituuli on pitkä ja vakaa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 17:02

Lennulta tyhjentävä vastaus mielestäni... ja toi pasaatituuli tais lennättää sen kirosanan kauas muille maille vierahille.....

Lähteet:
Aamulla jälleen hämmennysnapsukysymys, mutta näinkin voi käydä kun valvoo noinkin myöhään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 23:02

Ilmakehä ABC

Ilmakehä ABC sisältää hakusanoja selityksineen Ilmatieteen laitoksen tutkimusaloilta eli meteorologiasta, klimatologiasta, ilmanlaadusta, avaruustutkimuksesta ja geofysiikasta. Kunkin selitysosan lopussa on hakusanan englanninkielinen vastine, jonka avulla voi etsiä lisätietoja esim. internetistä.

Sanastoa on päivitetty viimeksi 29.12.2008. Hakusanoja on 346 kpl. Uusin sana on "vuodenaikaisennuste".

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ä

Pakkasen purevuus
Ihmisen aistima lämpötila ei ole sama kuin mitä lämpömittari näyttää, vaan tuuli lisää pakkasen purevuutta. Tämä johtuu siitä, että pakkasella paljaalta iholta häviää lämpöä sitä nopemmin mitä kovempi tuuli vallitsee. Esimerkiksi -10 °C pakkasessa tuulen ollessa 5 m/s kädet jäähtyvät yhtä nopeasti kuin tyynellä säällä -20 °C pakkasessa. Pakkasen purevuus -taulukko - Chill factor

Paleoklimatologia
on tieteenala, jossa tutkitaan maapallon ilmastollisia oloja ajalta ennen meteorologisilla mittalaitteilla tehtyjä havaintoja aina miljoonia vuosia ajassa taaksepäin. Paleoklimatologiassa käytetään esimerkiksi jäätikkökairauksista, merenpohjan sedimenteistä ja puulustoista saatuja epäsuoria tietoja (proksidatoja) ilmaston muutoksista - Paleoclimatology

Pallosalama
on tieteellisesti toistaiseksi selittämätön ukkosen aikana havaittu salamankaltainen hitaasti purkautuva sähköinen ilmiö. Pallosalama leijuu vapaasti ilmassa ja kestää useita sekunteja ja liikkuu hitaasti valaisten suunnilleen kuten voimakas hehkulamppu. Se on kooltaan muutamasta senttimetristä metriin. Pallosalama voi hävitä paukahtaen tai myös äänettömästi eikä aiheuta merkittäviä tuhoja kuten varsinainen salama. Monet tutkijat pitävät kuitenkin pallosalamaa epäfysikaalisena kuvitelmana. - Ball lightning

Palmén, Erik
(1898-1985). Meteorologi, Merentutkimuslaitoksen johtaja (1939-1947), Suomen Akatemian jäsen (1948-1968). Kansainvälisesti tunnetuin suomalainen meteorologian tutkija. Palmén oli 1940-luvulla keskeinen vaikuttaja Chigagon koulukunnassa, joka loi suihkuvirtauksen käsitteen. Geofysiikan Seura myöntää hänen kunniakseen hopeisen Palmén-mitalin ansioituneille geofyysikoille. Palménin mukaan Ilmatieteen laitoksen ja Merentutkimuslaitoksen uuden toimitalon Dynamicumin osoite on Erik Palménin aukio 1.

Pasaatituuli
syntyy molemmille puolille päiväntasaajaa, kun hepoasteilla vallitsevilta korkeapainevyöhykkeiltä säännölliset planetaariset tuulet puhaltavat kohti päiväntasaajaa. Pohjoisella pallonpuoliskolla Coriolisvoiman vaikutuksesta tuulen suunta on koillinen (koillispasaati) ja eteläisellä pallonpuoliskolla se on kaakko (kaakkoispasaati). - Trade wind

www.fmi.fi/abc/index.html?N=280#280