Kierrätättekö ja meneekö taloudesanne ruokaa biojätteisiin/hukkaan?

Avainsanat: kierrätys ei välttämättä elintarvikkeet.paristot ym.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.01.2009 - 22:32

Asun kerrostalossa, joten kierrätän lähinnä paperia ja kartonkia. Biojätteisiin menee kahvinsuodatinpussit, hedelmien ja juuresten kuoret sekä kanin vessasta purua. Ruokaa menee joskus harvoin, mutta tosi harvoin. Tuntuu pahalta, jos joutuu heittämään ruokaa menemään. Yleensä ei joudu sillä pakastimessakin säilyy.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.01.2009 - 00:35

meneehän sitä kierrätykseen paperia ja muutakin mukavaa, ylimääräistä ruokaa meillä ei liikene biojätteisiin heitellä, mutta esimerkiksi hedelmien kuoria ja muuta vastavaa sinne kertyy noin 10 litraa /vrk

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 01:33

Hedelmien, juuresten ja kananmunien kuoret kompostiin. Samoin sinne käy talouspaperi, suodatinpussit ja kananmunankennot ym. vanhentunut ruoka tai epäonnistunut kokkaukseni.
Kompostista valmistuu ravinteikasta multaa puutarhaani.
Sanomalehdet, aikakausilehdet ja pahvin vien keräykseen. Ongelmajätteet kuten paristot ja akut vien kaatopaikan keräyspisteeseen keväällä kun kuulutetaan ilmaista ongelmajätteiden keräyspäivää.

Kunnan kierrätyskeskukseen vien vanhoja vaatteita, Punaiselle ristille ylimääräisiä lakananoita, peittoja ja astioita. Ja aivan lumppuiset puuvillarätit vien erääseen tehdasyritykseen, jossa tarvitaan paljon räsyjä säiliöiden pyyhkimiseen.

Lähteet:
Harrastus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 07:16

Kierrätän pahvit, paperit, energia- ja ongelmajätteet. Bioastiaa ei vielä ole käytössä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 07:37

Biojätteen, sanomalehdet ja metallin. Myös kartongin kierrätän, jos tulee enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 08:35

hyvin vähän varsinaisesti ruokaa, lapsillani on koiria joille vien koirille sopivat jämät. meillä on 3 kompostoria , suodatinpussit , hedelmienkuoret, munankuoret ym,tämänkaltaiset kompostoimme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 08:43

Kierrätän: biojäte, sekajäte, lehdet, pahvi, metalli, paristot. Täällä meillä ei ole vielä mahdollisuutta kierrättää energiajätettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 10:00

kierrätetään biojätteet, lehdet, pahvit. sekajätteet ja paristot vien lähikauppaan kun siellä sellainen palautuslaatikko on. biojätteeseen menee niin suodatin- ja teepussit kuin hetelmien kuoretkin..eipä hirmusti ylijäämää jää ruuista/ruoista (vai miten se ny kirjoitetaan..) laitettavaksi biojätteeseen..no silloin ehkä jos sattuu joku leivänkannikka menemään homeeseen. taitaa tuolla roskiskatoksen alla olla vielä muitakin pönttöjä..hmm en tiedä kun meidän perheessä isäntä on vienyt aina roskat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 10:21

Meilläkin kierrätetään,vaikka tiedän sen olevan luonnonvarojen tuhlausta. Tiedäthän sinäkin ,että kierrätys syö energiaa moninkertaisesti uustuotantoon nähden?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 10:44

Ruoka syödään,ei hukalle, eikä kiertoon

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 11:17

kierrätin mutta jätehuoltoyhtiön kaveri sanoi että kaikki menee samaan laariin..mitä sitä sitten..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.01.2009 - 12:18

Jätekatoksessa on bio-, seka-, ja paperijäteastiat. Sen verran lajittelen tai kierrätän. Ikävä tunnustaa, mutta ruokaa tahtoo mennä vähän liikaa biojätteisiin. En osaa tehdä niin vähää, etteikö aina jäisi poisheitettäväksi, ja pakastin täynnä. Sinnekään ei mahdu, ennenkuin saan marjat ja sienet vähenemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 13:17

Miten ruokaa ylipäätään kierrätetään?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 13:33

ei mene yhtään hukkaan, olemme tarkkoja ja koirat syö loput :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 19:19

Kyllä on roskakaappi täynnä erinäisiä stioita, joihin jokaiseen laitetaan erilaista jätettä tai kierrätykseen joutuvaa tavaraa. Ruokaa tosi vähän jää aikuisilta, mutta lastenlapset osaavat nirsoilla ja silloin tulee ruokaakin heitetyksi pois, kun en kotipakettiinkaan niitä kääri (koirille) eivät kelpaa rouvalle muorin pöperöt koirillekkaan vietäväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 22:54

kierrätetään lehdet, mutta melkein muut menee sekajätteisiin.. koirille ruuan tähteet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 12:21

kyllä,kompostoidaan itse kaikki sinne sopiva jäte,roskat lajitellaan tarkoin .Metalli,lasi ja paperi(paitsi sytykkeet)viedään kirkonkyllälle kierrätyspisteisiin.Karkeaa jätettäkin joskus tulee,harmi kyllä,astia täyttyy noin 3-4kk välein.Energia jäte astia noin kerran kuussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 23:05

meiltä löytyy seitsemän sortin roskiksia, jää vähän uskon varaan mikä pääsee kierrätykseen, mikä menee energiaksi ja mikä joutuu tyystin heitteille, mutta toivottavasti jossain kohtaa osuu parhainkin päin