Kuinka usein syötte maksaa, vai syöttekö ollenkaan?

Maksa on raaka-aine jonka käyttösuositukset ovat vuosien varella vaihdelleet ehkä vieläkin enemmän kuin kananmunien. Kysymys siksi että itselläni on tänään tosi pitkästä aikaa pariloituja vasikanmaksapihvejä, herkkua minun makuuni.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.01.2009 - 14:40

Kyllä tulee syötyä, itse tehtyä maksalaatikkoa, maksapataa, maksapihvejä ja ne on niin
njammm.. tosi hyvää, vievät kielen mennessään.. Sitten kaupast ostan välillä erilaisia maksamakkaroita (tomaatti, hunaja, yms.). Broilerin maksa on kans herkullista esim. riisin kans. Yleensä silloin tulee syötyä maksaa, kun siihen iskee oikein himo, johtuiskohan se sit siitä, että ois nuo 'rautavarastot' ihmisel sil hetkel niin alhaal. Ja onneks maksa on vielä ainakin suht edullista raaka-ainetta, mut silti kallistunut tosi paljon markka-ajasta... (kuitenkin noin kerran kuussa näit herkuttelen)

Lisätty: 06.01.2009 - 15:22

Tää nyt vähän sivuaa kysymystä:
Kolesterolia mg/annos:
Munankeltuainen, kpl 300 mg
Maksapihvi, kpl 225 mg
Katkarapu, 50 g 100 mg
Porsaankyljys, kpl 65 mg
Mäti, rkl 35 mg
Suklaa, 100 g 30 mg
Voi, 10 g 20 mg
Smetana, rkl 15 mg
Munanvalkuainen, kpl 0 mg
Suositeltava kolesterolin saanti on 250-300 mg päivässä.
Eli käsittääkseni, ei pitäis silloin tällöin syötynä olla mikään 'rasvapommi', jos ei muu ravinto ole sitten siinä lisänä tuomassa liikaa kolesterolia...

Lähteet:
makunystyrät, kolesteroliosuus; wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.01.2009 - 14:07

Kyllähän tuo hyvältä kuulostaa, mutta oikeasti en syö maksaa juuri ollenkaan. En osaa valmistaa. Maksamakkaraa toki silloin tällöin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 14:25

maksamakkaraa ja maksalaatikkoa syön useasti. muut maksaruoat eivät ole suosikkiruokiani..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.01.2009 - 14:33

Syön maksaa, koska se on tosi hyvää. Tulee vaan harvoin laitettua nykyisin. Maksamakkarat, pateet, ym. maksavalmisteet myös hyviä. Karkeasti arvioiden tulee syötyä ehkä liian vähän. Parin kuukauden välein, pitäiskö useammin, en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 14:33

en ole koskaan syönyt mitään sisäelimiä, valmistanut maksaruokia mutta ei perhekään niitä ole syönyt kun en minäkään, maksamakkaraa vähän syövät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 14:53

Joka viikko ja myös kaikkia muita sisäelimi sekä kieltä.
Valitettavasti ruuanlaitto kulttuurikin kuolee ja näivettyy tässä roskaruoka kulttuurissa,eivätkä ihmisest enää osaa valmistaa upeita jumalaisen makuisia ruokia kuten ennen.Olen parhaani mukaan opettanut lapsiani syömään kaikkea mahdollista sekä myös valmistamaan erilaisia ruokia. Myös vaimoani yrtän aina kannustaa myös uusissa ruuissa,mutta vaikeammat ja vaativammat ruuat kyllä teen itse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 15:00

Muutaman kerran kuukaudessa, etupäässä maksalaatikkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 15:04

Söin ennen maksapihvejä silloin tällöin,nyt lääkäri kielsi kolesterolin takia,niissä muka liikaa kolesterolia,tiedä häntä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 15:40

Aika harvoin nykyisin. Maksaporkkanapalapihvejä teen joskus. Maksamakkaraa suolakurkkujen kanssa leivän päällä ehkä noin parin kuukauden välein. Maksaruokien laittaminen nykyisin vähäistä koska asun niin maaseudulla ettei meidän kaupoista saa kuin maksalaatikkoa ja maksamakkaraa. Harmi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 15:43

Kyllä maksa on hyvää, vaikka aika harvoin tulee syötyä, varsinkin kun asuu ulkomailla ja ei ole joka paikassa ruokalistoilla, valitettavastikin! Joulun aikaan oli maksalaatikko yksi huippu makuelämyksistä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 15:53

Kyllä se maksapateeseen ja maksalaatikkoon jää. Iltapalaherkkuni on hapankorput siveltynä maksapasteijalla, päälle juustoa ja ohuen ohuita maustekurkkuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 15:57

Maksapihvit paistetun sipulin kera ovat herkkuani, mutta olen luopunut niiden valmistamisesta. En enää käytä mitään sisäelimiä. Maksamakkaraa ostan joskus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 16:11

en syö maksaa ellen sitten maksamakkaraa syö kerran vuodessa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 17:22

Muutama sisäelin vuodessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 19:02

Silloin tällöin, mutta lapsenlapset tuntuvat syövän maksalaatikkoa ainakin turhan tiuhaan, kuulostaa olevan muidenkin lasten herkku ilman rusinoita.

Jauhemaksasta teen usein kastiketta samalla reseptillä kuin jauhelihakastikkeenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 23:49

Aika harvoin syön. Siihen on syynä se, että maksa on elin, joka suodattaa kaikenlaista moskaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 01:42

ei sisäelimiä lautaselleni mistään hinnasta, kiitos! tosin kerran maistoin pässinkivespiirasta, mutta kiveshän ei ole sisäelin, joten...
kauheeta kuitenkin, varsinkin se, että se oli hyvää!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 11:31

Harvoin mutta nautinnolla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 12:55

Maksaa ei muussa muodossa ikinä, paitsi maksamakkarana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 14:04

en muuta kuin maksamakkaraa ja laatikkoa joskus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 01:09

En pysty syömään. Siinä on joku vastenmielinen sivumaku, jota en vain siedä. Korkeintaan maksalaatikkoa voin syödä ja senkin kanssa pitää olla puolukkahilloa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 07:22

maksapihvit oikein valmistettuina ovat sellaista herkkua että syön suurella mielihyvällä aina kun niitä on tarjolla, kotona tai kylillä ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 13:16

Ei kiitos ja jos se on listan ainut ruoka niin laihdutan, mutta teen jyllä, kun tulee sellaisi ruoka vieraita,et tiedä jotka tykää mut silloin laitankin vaihtoehto ruokaa myös ja mieheni pitää et häl laitan sillo tällö, mut meitin katitka ei syö maksaa, et jottain vikkaa si o.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 13:22

En voi syödä masalaatikkoa ollenkaan. Se on ällöö!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!