Mitä (sinulle) merkitsee Loppiainen? Mitä kuuluu sinun loppiaiseesi; riisutko silloin vasta kuusen, muita ns. traditioita?

Avainsanat: loppiainen traditio kuusi merkitys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.01.2009 - 12:57

Meillä loppiaisena poistetaan kaikki joulukoristeet/ -valot.

Kysyjän kommentti

Kysymys ei ollut mitenkään ns. uskonnolliseksi tarkoitettukaan, ja sulla tässä vastauksessasi just se mitä se Loppiainen nykypäivänä on suurimmalle osalle suomalaisista, luulen ma...hjuuva, heh...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.01.2009 - 22:37

Tässä merkitys fi.wikipedia.org/wiki/Loppiainen perinteisesti kuusi on loppiaisena viety ulos.

Lähteet:
Wiki ja oma

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 22:41

Minulle se ei juurikaan merkitse mitään,koska en ole kirkkouskovainen ja enkä usko myöskään raamatun oikeellisuuteen. Mutta mukava sinällään että taas arki alkaa pitkän joulunajan jälkeen. Joulu on kyllä hieno juhla ja pukki on hauska nähdä vielä näin lähes 50 vuotiaanakin ja lasten riemua on suunnattoman lämmittävää katsoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 22:45

Eipä se kyllä mitään merkitse, pyhäpäivä keskellä viikkoa. Silloin kun vielä kuusi oli kodissa, se sai olla melkein helmikuulle, loppiainen ei sitä ulos heitättänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 22:46

ei oikeastaan muuta kuin sitä että silloin laitetaan kuusi pois.. paitsi tänä vuonna se otettiin jo viime viikolla kissanpennun takia (:

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 22:50

Loppiainen on kautta aikain ollut se merkkipäivä jolloin Joulukrääsä siivotaan kodista ja siirrytään arkiseen päiväjärjestykseen. Siihen on myös yleensä loppunut yletön mässäily.

Kouluaikoina loppiaisena oli myös tavallista reihakkaammat bileet, vähän niinkuin laiskottelun lopettajaiset.

Viimeisimmät viisi vuotta Loppiaiseeni on kuulunut Sibeliusakatemian oppilasorkesterin Strauss-konsertti (aluksi velvollisuus, nykyään lähes vapaaehtoista), niin tänäkin vuonna.

Eli nää näitä henkilökohtaisia, minulle Loppiaisella ei ole koskaan ollut sen syvällisempää merkitystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 22:52

Ei se mitään merkitse. Tai ainakaan en ole ajatellut asiaa siten. Kuusen vien pois vasta ensi viikonloppuna kun on enemmän aikaa. Jos se jotakuta häiritsee, että minulla on muovikuusi olohuoneen nurkassa, niin tervetuloa meille siivoamaan. :P

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 23:07

Ennen loppiainen merkitsi minulle enemmän. Siihen kuului lähetyslippaiden vienti kirkkoon. Koko vuoden oli säästetty kolikoita pahviseen lippaaseen, joka loppiaisena kiikutettiin seurakuntaan.

Nykyisin tuo tapa on jäänyt minulta pois ja loppiaisena ehkä vain ajatuksissani kertaan kolmen Itämaan tietäjän/kuninkaan matkakertomusta katsomaan Jeesus-lasta.

Loppiainen pikemminkin on portti arkeen ja normaaliin päiväjärjestykseen. Alkaa taas se siunattu reikäleipäkausi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 01:30

rusinasoppa loppuu vihdoinkin ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 04:45

ei loppiaisella ole meille muuta merkitystä kuin kuusen riisuminen ja kynttelikköjen laittaminen pois, ja olen syönyt kaikki hyvät pois, eli sai tämä joulunaika loppuakin jo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 10:10

Kuusta ei ole, mutta silloin kun se vielä tuotiin meille sisälle se vietiin pois vasta Nuutin päivänä 13.1. siihen joulunaika vasta loppuu.
Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti pois sen viepi.

Loppiaisena muistellaan itämaan viisaita jotka toivat lahjojaan Jeesus-vauvalle. Loppiainen on lähetyksen nimikopyhä.

Minulle se ei merkitse sen enempää, vain tämä tieto on loppiaisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 10:38

Ei paljoakaan merkkaa. pyhäpäivä arkipäivien joukossa..pitäis vissiin jouluvalot ikkunoista riisua ja vaihtaa verhot..joulukuusta ei meillä ollut koiran takia..mutta..laiskottelen jos laiskottaa..siivoan jos siivotuttaa..en tiedä vielä mitä tänään teen..kyläilemään ainaskin aion..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 01:50

joulukoristeet lähtee perinteisesti vasta loppiaisena (jos silloinkaan. nytkin on niin makeet jouluvalot, että saavat olla vielä...).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 11:40

Loppiaisen jälkeisenä arkena eli tänään hoidetaan joulu laatikkoon ja kuusi kierrätykseen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 14:05

ei merkitse yhtään mitään.. tai no, vapaapäivää;)