Mistä mahtanee johtua että nykyisin mielenterveysongelmat ovat niin yleisiä vai eikö niitä ennen tiedostettu?Oli kylähullu joka...

...vietiin hoitokotiin, ihmiskunnan arkistoihin. Nykyisin yleisin työkyvyttömyysen syy, kun ennen se oli selkäsairaus (jota sitäkään ei lääkäri pystynyt toteamaan).

Avainsanat: mielenterveys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 05.01.2009 - 18:26

Vielä lähihistoriassamme kaikenlaiset ongelmaiset vietiin vaivaistaloon. Kun ei heitä nähty, ei heitä myöskään ollut. Nykyaikana toisenlainen meininki, niinkuin maarit3 sanoi, olemme avohoidossa, ja jälki näkyy. Ja tuohon nykyaiakana yleistyneeseen ongelmaisten näkyvyyteen vaikuttanee vääränlaiset nautintoaineet (viina, huumeet). Sitä esiintyy niin poskettomasti, että kauhulla mietin, ketkä tämän maan asioita hoitaa kun tästä sukupolvesta aika jättää. Vaan tarvitseeko minun sillä päätäni vaivata, eipä kai.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.01.2009 - 18:02

Mielestäni nykyään on niin paljon alkoholismia ja jne.. joka johtaa kaavamaisesti aina perhe ongelmiin ja ystävyyssuhteiden katkeamiseen ja sitä myötä masennukseen.. lisäksi alkoholisoitunut / muiden päihteiden käyttäjä aiheuttaa paljon huolta muille. Mutta en tiedä.. ennen oli kai helpompaa huolehtia vain omista ja lähimmäisten asioista.. ja ehkä näistä mielenterveysongelmista ei tiedetty sillon niin paljoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 18:15

meidät on päästetty avohoitoon, kun ei löydy maksumiehiä laitoshoitoomme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 19:26

ovet ovet auenneet, ongelmat näkyy ja niistä puhutaan, toisaalta voi olla osatekijänä sekin, että elämämme (elinympäristömme) on muuttunut, fyysinen rasittavuus on vähentynyt samalla kun stressitekijät ovat lisääntyneet ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 22:41

Mielestäni se johtuu siitä, että ihmiset eivät oikein tiedä enää mitä kuuluu tehdä ja mitä ei. Ihmisten rajat ovat jotenkin hämärtyneet. Ennen oli selkeät sanattomat käytössäännöt ja yhteiskunnan normit. Ihmiset kunnioittivat toisiaan ja jokainen tiesi oman paikkansa. Nykyään liian monet haluavat olla jotain muuta kuin oikeasti ovat. Näkeehän sen jo siitäkin, miten suosittuja ovat ns. tosi-tv ohjelmat ja kaikenkarvaisten tähtien etsimisohjelmat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 23:14

'Hulluus' ei ole yhtä häpeällistä kuin joskus ennen, siitä puhutaan avoimemmin, eikä sitä välttämättä enää pidetä elinkautisena. Uskotaan että hoitojakin on olemassa, uskotaan että lääkityskin voi osua kohdalleen. Näissä varmasti yksi syy mielikuvaan lisääntyneistä mielenterveyshäiriöistä.

Se vakavampi puoli asiasta varmastin on arvomailmamme koveneminen, yhteisövastuun heikkeneminen ja yleensä välittämiseen ja hoivaamiseen käytettävissä olevien voimavarojen hupeneminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 23:54

Kaikki ei sopeudu nyky-yhteiskuntaan. Alkoholin liikakäyttö. Avohoito ei oikeasti ole hoitoa ollenkaan. Jyrki kataisen ja Matti Vanhasen mielestä nämä ongelmat ratkeavat verohelpotuksilla, niinkuin kaikki muutkin ongelmat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 11:15

Nyky yhteiskunta on rajoittunempi. Normit ovat tiukemmat ns. normaaleille ja kaikki, jotka eivät mahdu niiden rajojen sisäpuolelle luokitellaan jonkin sortin mielenterveysongelmiksi l. "hulluiksi".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 01:52

syytän liukuhihnaterveydenhuoltoa!