Tietääkö kukaan, mitä tarkoitetaan sillä, että 'rooma sai alkunsa seitsemän kukkulan etruskilaiskylistä'? Mikä on etruskilaiskylä?

Avainsanat: rooma italia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.01.2009 - 18:20

Etruskit (kreik. tyrrhēnoi, lat. etrusci tai tusci) olivat kansa Keski-Italiassa antiikin aikana. Etruskien sivilisaatiota pidetään Italian merkittävimpänä esiroomalaisena kulttuurina. Etruskien ydinalue oli Etruria (nyk. Toscana), laajimmillaan heidän alueensa ulottuivat Po-joelta Campaniaan. Pohjoisessa vastaan tulivat keltit, etelässä kreikkalaiset siirtokunnat.

Etruskien sivilisaatio muodostui hajanaisesta joukosta kaupunkivaltioita, joita yhdistivät kieli, uskonto ja jotkin muut tavat. Etruskien alkuperästä on ollut epäselvyyttä. Herodotos mainitsi etruskien lähteneen Lyydiasta, joidenkin muiden mukaan he olivat Italian alkuperäiskansa. Todennäköisimpänä vaihtoehtona pidetään sitä, että etruskikulttuuri syntyi vuoden 1000 eaa. tienoilla Vähästä-Aasiasta saapuneiden siirtolaisten sekoittuessa alkuperäisväestöön.

Etruskeista on säilynyt suhteellisen vähän tietoa. Näkyvin säilynyt todiste etruskeista ovat heidän hautausmaansa. On löydetty sarkofageja, piirtokirjoituksia ja seinämaalauksia. Lisäksi on löydetty muuta arkeologista aineistoa. Kreikkalaisvaikutteita on ollut suhteellisen paljon niin taiteessa kuin muillakin aloilla.

Lähteet:
Wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.01.2009 - 17:59

Etruskit olivat muinaiskansa. muistaakseni he vielä keksivät jonkin kirjoitustyylin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 18:16

Ilmeisesti nämä etruskit rakensivat pieniä kaupunkeja niille seitsemälle kukkulalle, joille nykyinen Rooma nyt levittäytyy. Heidän kirjoituksiaan ei vielä tänäkään päivänä pystytä tulkitsemaan..muistaakseni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 18:28

Riminin historia ulottuu aina noin vuoden 800 000 eaa. paikkeille, jolloin primitiiviset kulttuurit hyödynsivät asumiseensa sekä rannikkoa että mäkimaastoa sen taustalla.

Vuonna 268 eaa. perustivat etruskit kylän Ariminus joen suistoon, myöhemmin sitä asuivat umbrialiset, kreikkalaiset ja gallialaiset. Roomalaiset perustivat puolestaan Ariminum’in siirtokunnan todennäköisesti samannimisen joen varrelle

Lähteet:
Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 19:37

No etruskit tuli jo selvitettyäkin, kylät lienee tuttuja entuudestaan ja niinhän täällä on käynnyt maailman sivu, että kyliä yhdistellään, tehdään kaupunkeja ja valtakuntia, niin ne muinaiset roomalaisetkin ...

Lähteet:
(lyhyt maailmanhistoria vähäviisaan mukaan)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 22:38

Se tarkoittaa sitä, että alkujaan Rooman paikalla oli 7 kylää, joissa asui etruskeja. Siis muinaisitalialaisia.

www.kookas.fi/articles/read/1718

Lähteet:
internet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 23:19

Eli tähän päivään siirrettynä, ihan normaali kuntaliitos ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 23:59

En tiedä etruskeista mitään, mutta löysin ilmestyskirjasta porton joka on juovuksissa pyhien verestä ja joka istuu seitsemän vuoren päällä. Oliskohan ne samat kysyjän tarkoittamat kukkulat, mene ja tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 13:31

Etruskilaiskylässä asui etruskeja.