Tulisiko opettaja,joka ei puutu kiusaamiseen, vaikka tietää siitä erottaa? Eikö opettajien kuulu tuntea luokkansa?Pääkö pensaassa

Lapset ovat julmia erilaisia ja ujoja kohtaan.Eivät tietenkään pahuuttaan,vaan se kuuluu lapsuuteen. Eikö opettajan velvollisuus ole puuttua? Opettaja jos on normaali ihminen,niin taatusti aistii kiusaamisen ja syrjimisen?

Lisätty: 05.01.2009 - 17:15

Tämä oli juuri se pointti. Nuoret eivät itse kerro,eivätkä edes luokkakaverit,eivätkä myöskään läheskään kaikki lasten vanhemmat vaikka lapsi kertoisi että luokassa kiusataan jotakuta. Siksi perään opettajan vastuuta, ja sitä että asiaan on puututtava vaikka ulospääsyä ei olisikaan näkyvissä.

Avainsanat: helpompi olla olevinaan huomaamatta?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.01.2009 - 17:21

Kiusaaminen nykyään on niin erilaista kuin seimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Joskus opettajien on todella vaikea nähdä kiusaamista, kun eivät ne pojat enää mäiski toisiaan välitunnilla tai tytöt huutele toisilleen. Nykyään lähetellään tekstareita ja herjataan sähköpostilla. Ja se tapahtuu vapaa-ajalla ja poissa opettajan silmistä.

Mutta kun se tulee opettajan tietoisuteen, on siihen ehdottomasti puututtava. Lapset ovat usein hankalia ja joskus jääräpäitä, kun puhutaan kiusaamisesta ja sen lopettamisesta. :) Ja kyllä he osaavat olla julmia. Myös opettajaa kohtaan.

Olen siis sitä mieltä, että kiusaamiseen tulee ehdottomasti puuttua koulussa, mutta viime aikoijen tapahtumat on myös aiheuttaneet sen, että opettajia syytetään ja osotellaan sormella kaikista nuorten epäonnistumisista ja teoista. Kyllähän se niin on, että kotoa ja vanhemmilta se kasvatus, käyttäytyminen ja jonkinlainen kuri on lähdettävä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.01.2009 - 17:10

Puutut vaikeaan asiaan. Tottakai opettajan on puututtava kiusaamiseen jos hän on siitä tietoinen. Asia ei kuitenkaan yleensä ratkea siihen. Opettaja ei voi olla kiusatun kanssa vapaa-ajalla, jolloin kiusaaminen jatkuu (ei aina mutta yleensä). Useimmiten opettaja ei ole tietoinen kiusaamisesta, sillä kiusatun ei ole helppo asiaa tunnustaa. Ja eihän ihminen muutu vaikka asia julkiseksi tuleekin. Päin vastoin, kiusaaminen voi pahentua sillä kiusaajalla on useimmissa tapauksissa ongelmia omassa elämässään ja hän purkaa turhautumisensa kiusaamiseen. Ja jos ongelmia tulee yksi lisää niin paha olo kasvaa. Nuorena vain ei ole niin helppoa tunnustaa pahaa oloaan ja hakea siihen apua. Eihän ongelmaa muuten olisikaan. Nuorten pitäisi pystyä auttamaan toinen toisiaan ja löytää tapa tulla toimeen toistensa kanssa. Joka siihen keksii ratkaisun on nero.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 17:13

Koulussa sen opettajan pitäisi olla se auktoriteetti joka opettaa myös olematta kiusaamatta toisia ja valvoa kuria ja järjestystä.Erottaminen on kyseenalainen miten se toteutetaan ja millä perustein.Opettajatkin ovat vain ihmisiä, en tiedä onko heidän työtaakka muka niin kova etteivät ehdi, mutta kyllä kiusaamisen hallinta kuuluu heidän ammatilliseen toimenkuvaansa.

Lisätty: 05.01.2009 - 17:17

Toki kuten edellä mainittu.Vapaa-aikaa ope ei pysty valvomaan.Eikä tekstari/kameralla otettuja kuvia joita voi laittaa vaikka nettiin.

Lähteet:
Oma kokemus jo koulumatkalta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 17:49

Kyllähän opettajan pitäisi luokkansa tuntea, mutta kaikkea ei voi tietysti nähdä/tietää. Mutta jos kiusaamista näkee niin siihen pitää TIETYSTI puuttua niin kuin oppilaidenkin, ainakin jollain tasolla. En oikein tiedä kannattaako sen takia erottaa, mutta jonkin näköinen keskustelu ammattiin liittyvistä velvotteista pitäisi pitää. Opettajia kuitenkin on aika vaikea saada, ainakin isommissa kaupungeissa. Sijaisilta saa melkeinpä aina toissijaista opetusta, joten erottaminen ei luultavasti ole kannattavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 18:33

Opettaja, joka ei puutu kiusaamiseen vaikka tietää siitä, tekee virheen. En silti kannata hänen erottamistaan vaan lähtisin jonkinlaiseen työnohjaukseen ja hänen tukemiseensa.

En tunne opettajainhuoneen elämää, mutta jonkinlaisen sysäyksen tällainen opettaja tarvitsisi vastuun kantamiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 19:32

Niinhän se aina, syylinen on löydettävä ja tuomittava, sitten vasta ruvetaan miettimään mitä asian hyväksi pitäisi tehdä?

Ei se opettajan erottaminen kiusaamista vähennä, ja se kiusaaminenhan se varsinainen ongelma on. Totta että opeakin pitää ojenta (ja ohjata parempaan toimintamalliin) mutta erottaminen olisi vaan yksi lisäsulka kiusaajien hattuun ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 20:37

vuosia vuosia sitten oli koulussa ala-asteella luokassa yksi kiusattu, kas kummaa opettaja oli siellä kiusattujen puolella eikä puuttunut mitenkään vaikka näki tunneilla sekä välitunneilla kun koko luokka höykytti tätä tyttöä. ja muut opettajat koulussa uskoivat tätä koulukiusatun opettajaa joka sanoi ettei mitään sellasta tapahdu hänen luokallaan. eli hän kielsi kaiken.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 22:36

Minun tyttäreni ja vanhin poikani ovat molemmat aikanaan saaneet jälki-istuntoa kun ovat puolustautuneet rajusti kiusaamista vastaan. Kiusaajat eivät saaneet kummassakaan tapauksessa. Ehkä opettaja ei näe tai halua nähdä miten asiat todella ovat?

Siihen kysymykseen, että tulisiko opettaja sen takia erottaa en voi ottaa kantaa. En siis sen takia ota kantaa, että opettajista on pulaa joillakin paikkakunnilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 23:49

Ainakin vakavasti varoittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2009 - 11:28

Kyllä varoitus ainakin on paikallaan.

Saahan ne opettajat pienemmistäkin rikkeista vanhemmilta sapiskaa. Sijaisopettaja oli kertonut oppilailleen ettei joulupukkia ole. Opettaja erotettiin eikä kuulemma enää oteta siihen kouluun .Tämä juttuhan oli lehdissä ennen joulua olisko ollu englannissa tapahtunut asia.

Tämä nyt ei liittynyt lasten välisiin kiusaamisiin, mutta näin opettajakin voi olla kiusaaja kertomalla "vääriä asioita"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 01:53

juu, painava varoituksen sana vähintäänkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 11:44

Ei erottamalla kiusaaminen lopu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.01.2009 - 13:03

Valan vannominen, niin kuin ministeritkin tekevät että hoitavat tehtävänsä lakien ja
määräysten mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 13:36

Kyllä, muutaman varoituksen jälkeen on sellainen opettaja passitettava lisäopintoihin ja tutkittava sopiiko ollenkaan, senkään jälkeen kasvatustyöhön.Kiusaaminen kouluajan jälkeen onkin vaikeampi asia,mikenkäs saatas ihmiset yleissäkin olemaan hyviä toisilleen?????