Voiko Multi-tabsin päivässä ottava saada liikaa esim. jodia?

Luin hiljattain, että jodin tarve on suomalaisilla lisääntynyt kun ruokasuolaa ei enää käytetä niin paljoa. Käytän suolaa kuten ennenkin mutta Multi-tabsin huomasin sisältävän yli päivän tarpeen jodia. Ja siitähän on seuraksena struuma kun jodi varastoituu kilpirauhaseen...

Avainsanat: vitamiinipilleritkö turhaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.01.2009 - 18:54

Suomalaiset saavat jodin pääosin viljavalmisteista, maitovalmisteista ja liharuoista. Ruoissa olevaa jodia saadaan paljon ruokasuolasta, koska jodia lisätään siihen. Tosin teolliset ruokavalmisteet eivät aina sisällä jodipitoista suolaa.

Suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi on määritelty aikuiselle 600 µg/vrk.

Esim. Multi-tabs Family sisältää jodia 100 µg ja kun sitä otetaan 1tbl/vrk, en usko, että yliannostusta tulee.

Lähteet:
wiki mukana kuvioissa myös

Kysyjän kommentti

Kiitos joinin tästä vastauksesta ja samalla haluan käyttää tilaisuutta hyväkseni ja kiittää muistakin vastauksistasi, olen niistä löytänyt paljon uutta asiaa. Hyvää jatkoa ja jatka samaan malliin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.01.2009 - 13:46

tuskimpa saa,niissä tabuissa on turva rajat jos pysyy niissä,ei tule ongelmia.Suomalaisilla esiintyy kilpirauhasen vajaatoimintaa.Se jodi ei imeydy tarpeeksi hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 17:51

eihän se edes ole reseptilääke ? sehän on vain päivittäinen vitamiini lisä. Mutta lue ohjeista. Siellä yleensä on aika tarkat tiedot lääkkeen sivuvaikutuksista..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 22:05

Et voi saada liikaa jodia multitabsista ja normaalista ruokasuolasta. Enemmän siitä olisi sinulle haittaa, jos et saisi jodia. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 23:24

Jos sille alkaa tuntua, älä ota kuin joka toinen päivä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 02:06

ei ainakaan sen multitabsin vuoksi.