Miksi tämä päivämäärä 4.1. on suomalaisille erittäinkin tärkeä?

Lisätty: 05.01.2009 - 20:45

Oikeitkii vastauksii tuli, ja joku jo kysykin miult mitä tarkotin, jot tätä:
Suomalaisille tämä päivämäärä on mielestäni erittäinkin tärkeä, koska Suomen itsenäisyyys tunnustettu 4. tammikuuta 1918

Avainsanat: 4.1. päivämäärä suomalaiset tärkeä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.01.2009 - 14:42

Neuvosto-Venäjän vallanpitäjät tunnustavat virallisesti Suomen itsenäisyyden. Samana päivänä myös Ranska, Saksa ja Ruotsi tunnustivat Suomen de jure itsenäiseksi valtioksi. Itsenäisyyden tunnustaminen ulkomaisten hallitusten taholta herätti Suomessa iloa ja toiveikkuutta, joita kuitenkin vaimensi maan uhkaava sisäinen tilanne. Itsenäisyyden tunnustamisella oli toistaiseksi suhteellisen vähän käytännöllistä merkitystä, sillä Suomessa oli suuri määrä kuritonta venäläistä sotaväkeä, joka edelleen jäi maahan. Vasta kansalaissodan päätyttyä saattoi Suomen hallitus tosiasiallisesti käyttää suvereenia valtaa koko valtakunnan alueella.

www.facta.fi/

Kysyjän kommentti

Se oli siin, just mitä hainkin, jess

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.01.2009 - 14:36

Tarja Cronbergin sairausloma loppuu.
TV:stä tulee Jääkiekon vuosisata klo:17:20
Elimäen-Vilppulan sunnuntai tanssit alk. klo:15:00
Ei nyt muita tule näin äkkiä mieleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 14:43

Kaupat auki poikkeusluvalla, matkailun takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 15:33

En pohtinut koko asiaa,näin nuo vastaukset,jos olisin vuntsinut,olis tullut kaupat auki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.01.2009 - 16:16

Vaihtuu aikakaus alkaa Jack & House.

Lähteet:
yli 6v tietämys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 17:11

En tiennyt sen olevan erityisen tärkeän. :o

Huomasin muuten, että keväämmällä on kaksi perjantai 13. päivää. ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 17:46

Ruutin päivä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 18:00

4.1. on kansainvälinen turhuuden päivä. Enpä ollut tiennyt.

Lähteet:
www.hikipedia.info

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 18:28

4. tammikuuta Tapahtumia

871 – Readingin taistelu: Wessexin Ethelred kukisti tanskalaisen miehitysarmeijan.
1493 – Kristoffer Kolumbus lähti "Uudesta maailmasta" kotimatkalle, mikä päätti hänen ensimmäisen matkansa Amerikkaan.
1642 – Englannin sisällissota: Englannin kuningas Kaarle I hyökkäsi parlamenttiin.
1698 – Suurin osa Whitehallin palatsista, brittikuninkaallisten tärkeimmästä asuinpaikasta, tuhoutui tulipalossa Lontoossa.
1717 – Alankomaat, Englanti ja Ranska solmivat kolmiliiton.
1762 – Englanti julisti sodan Espanjalle ja Napolille.
1847 – Samuel Colt myi ensimmäisen revolverinsa Yhdysvaltain hallitukselle.
1884 – Brittisosialistien sosialismin rauhanomaista levittämistä edistänyt Fabian Society perustettiin Lontoossa.
1885 – Tohtori William Grant suoritti onnistuneen umpilisäkkeen poiston (potilaana Mary Gartside). Kiistanalaista on, oliko tämä kaikkien aikojen ensimmäinen onnistunut operaatio [1].
1896 – Utah hyväksyttiin Yhdysvaltain 45:nneksi osavaltioksi.
1918 – Ruotsi, Saksa, Neuvosto-Venäjä ja Ranska tunnustivat Suomen itsenäisyyden.
1936 – Billboard-aikakauslehti julkaisi ensimmäiset pop-musiikkilistansa.
1944 – Toinen maailmansota: Monte Cassinon taistelu alkoi.
1948 – Burma itsenäistyi Yhdistyneestä kuningaskunnasta.
1951 – Korean sota: kiinalaiset ja pohjoiskorealaiset joukot valtasivat Soulin.
1959 – Luna 1 saapui ensimmäisenä avaruusluotaimena Kuun läheisyyteen.
1967 – Donald Campbell kuoli rakettikäyttöisen Bluebird K7 -moottoriveneensä kaatuessa nopeusennätysyrityksessä.
1974 – Richard Nixon kieltäytyi luovuttamasta materiaalia Watergate-skandaalia tutkineelle komitealle.
2000 – Åstan junaturma Norjassa: 19 ihmistä kuoli ja 68 loukkaantui.
2001 – Jagexin suosituin MMORPG-verkkopeli Runescape julkaistiin.
2004 – Mihail Saakašvili (georgiaksi Mikheil) valittiin Georgian presidentiksi.
2004 – Spirit, NASAn mars-ryömijä ("Mars Rover") laskeutui onnistuneesti Mars-planeetalle kello 04.35 UTC.
2006 – Israelin pääministeri Ariel Sharon sai vakavan aivoverenvuodon ja hänen tehtävänsä siirtyivät Ehud Olmertille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 20:48

No, kun jonin13 kuikuili meikäläisen perään tässä Napsussa ... ja Loiri laulaa Kasariaan juuri nyt.

Lähteet:
Napsu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.01.2009 - 20:54

Oikea vastaus näkyy jo olevankin tuolla, joten vastaan sit, että kun oli niin kaunis ulkoiluilma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 08:18

kukin tehköön testä päivästä tärkeäntavalla.Kerroppa jonin13 meille omasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 02:23

koska huomenna on päivä uus...