Miksi varakkuus aiheuttaa täälläkin keskustelussa niin negatiivista ilmapiiriä? Onko varakkuus jonkinlainen pahe?

Eivätkö varakkaat ihmiset paremminkin ole fiksuja? Hehän kuluttavat vähemmän kuin ansaitsevat? Jos asia olisi toisin ,niin hehän köyhtyisivät,eivätkä kohta enää olisi varakkaita.Mitäs sellaisesta tulisi ,jos kaikki kuluttaisivat enemmän kuin ansaitsevat? Konkurssi?

Avainsanat: varakkuusko pahe.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.01.2009 - 12:01

Mielestäni varakkuus itsessään ei ole paha asia. Sen sijaan sitä on sellainen mikä haalii itselleen keinoja kaihtamatta eikä koskaan anna mitään toisille ilmaiseksi. En oikein tiedä mitä sanaa semmoisista ihmisistä voisi käyttää. Varakas on merkitykseltään eri asia. Se tarkoittaa vain, että on suhteellisen paljon omaisuutta tai on rikas.

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.01.2009 - 12:14

Et varmaankaan tarkoittanut, että varattomat ovat kuluttaneet enemmän kuin ovat ansainneet. Luin huolimattomasti ja sain sellaisen vaikutelman.

Varakkuus ei ole kielteinen asia. Mutta rahan muodostuessa elämän keskipisteeksi ja sen kartuttaminen ehkäpä toistenkin kustannuksella aiheuttaa ilmiöitä, jotka eivät ole niin kauniita.

Olen ollut paljon vapaaehtoistyössä ja huomannut, että kaikkein suurinta vastuuta lähimmäisistään kantavat ns. varattomat. Setä Runeberg kirjoitti jo Saarijärven Paavossa totuuden. Paavo kehoitti vaimoaan panemaan leipään puolet petäjäistä, sillä veihän naapurin viljan halla. Paavo siis luopui omastaan ja kiikutti naapuriin apua.

Varakkuus ei ole pahe. Arvostelua aiheuttaa vain siihen liittyvät sivuilmiöt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 13:52

Kateushan sen negatiivisuuden aiheuttaa. Teoriassa, koko yhteiskuntaa ajatellen, ei ole hyvä, että pieni ryhmä rohmuaa paljon varallisuutta, koska silloin sitä ei enää riitä köyhemmille. Leninhän keksi tämän aikoja sitten ja mitä siitä sitten seurasi, onkin jo toinen juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 14:07

Ei se pahe ole vaan hyvä asia ja ajattelen, että tälläkin palstalla suurin osa on suhteellisen varakkaita tai ainakin "hyväosaisia". Mikä on varakkuuden mittari?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 16:09

Muistelen pitäneeni varakkaita mukavina ihmisinä,en ole tarvinnut haukkua heitä kertaakaan.Lapsuudesta saakka hyvät kokemukset.Tosi rikkaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 00:31

Ei suinkaan sillä heillä on enemmin laittaa rahaa hyväntekeväisyyteen kuin vähemmin varakkailla.

Lähteet:
Bill Gates

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 02:35

kuten totesin, ihminen on laumaeläjä ja siksi kovin kateellisuuden paheeseen taipuvainen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 00:56

ei kai se varakkuus (tai jopa rikkaus) sinänsä negatiivisia tunteita kovinkaan paljoa herätä, ihan toinen juttu sitten on nää vähän varakkaammiksi (äkkiä) nousseiden öykkäröinnit ... niitä ei kestä Erkkikään ...