Vaihtaisitko uskontoa, esim. luterilaisesta katoliseksi?

Lisätty: 03.01.2009 - 19:10

Kiitos anonyymi, juuri tuota hain. En usko, että itse uskoni vaihtuisi vaikka haluaisinkin liittyä katoliseen kirkkoon. Ja juuri sen takia, että siellä uskoa käsitellään iloisemmin ja vähemmällä melankolialla. Minulle usko on iloinen ja hauska asia, ei ev.lut. lainen synkkä ja pelottava. Siinä syy miksi aloin miettiä seurakunnan vaihtoa.

Lisätty: 03.01.2009 - 20:48

Tuntematon antoi ajattelemisen aihetta. Miksi tosiaan haluaisin kuulua johonkin seurakuntaan kun voin uskoa aidosti ilman jäsenlappua...

Avainsanat: usko kirkko

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.01.2009 - 19:36

Itse en voi vaihtaa näin kun kysyit, koska uskon juuri niin, kuin yllä sanottiin (uskontokunta), usko ei katso paikkaa tai seurakuntaa, tms. mun oma uskontoni siis voi löytyä vaikkapa metsässä kävellessäni, tai venellä soudellessani ja voin jutella juuri silloin sen 'yläkerran miehen' kans, joskus jopa aika syvällisiäkin juttuja....

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.01.2009 - 18:46

Minut kastettu ev.lut. seurakuntaan. Toistaiseksi pysyn siinä, mutta ei tiedä vaikka kirkosta vielä joskus eroaisin. Muuhun uskontoon en vaihda.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 18:50

Monet sanoo,että katolisilla on "värikkäämpi" ja mielenkiintoisempi kirkko kuin luterilaisilla.
Olen vain kuullut, en nähnyt, siksi en vaihtaisi, en roomalais- enkä kreikkalaiskatolilaiseksi. Olen turvallisesti luterilainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 18:55

En tiedä miksi vaihtaisin. Ikäni olen ollut Ev.lut ja mihin se vaihtamalla muuttuu.Lapsenuskoni riittää minulle.Olen vieraillut vapaissa suunnissa;kauniita lauluja eikä niin ahdasmielistä kuin omassa seurakunnassa.Katollisia on useampiakin mutta ei ole tietoa riittävästi. Olen vaan huomannut että ellet ole enää aktiivi niin sinut unohdetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 19:01

Vaihtamiseen lienee iso kynnys, ehkä isompi kuin luopumiseen nykyään, ikäni erossa eläneenä en osaa edes arvuutella ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 19:02

Kuuleppa arnipoppa. On ihan yhdentekevää, mihin uskontokuntaan kuuluu, jos ei ole uskossa jumalan poikaan. Voin olla katolilainen, protestantti, muslimi, luterilainen, ortodoksi, hindulainen ja ties vaikka mitä. Pitää pystyä erottamaan usko ja uskonto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 19:26

Niinpä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.01.2009 - 20:00

Kasvaneena luterilaiseen uskoon en olisi valmis vaihtamaan muuhun. Vaatisi ristiriitaisia tunteita nykyiseen uskoon, ennen kuin ajattelisinkaan vaihtoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 20:05

En kuulu mihinkään uskontokuntaan ja olen oikein onnellinen. Uskon kyllä johonkin suureen jumalaan joka palkitsee hyvät teot, mutta en tosiaankaan ikinä ole kaivannut siihen uskooni kenenkään apua, sen enempää kuin jäsenmaksulappujakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 21:54

Olen huomannut, ettei uskontokunnan vaihtamisella kovin pitkälle potki. Ainakaan, jollei se uskontokunta tue omaa hengellistä kasvua. Mielestäni ihmisen täytyy ajatella omilla aivoillaan eikä uskoa sokeasti jonkun toisen väsäämiä oppeja. Ne opithan ja eri uskonnot ovat aina tulkintoja, joita joku ihminen on tehnyt raamatusta (yleensä, jos puhutaan kristinuskosta).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 08:32

En kuulu mihinkään kirkkokuntaan,
mutta jos johonkin pitäisi liittyä, varmaankin bahaihin.

Bahá'u'lláh määritteli tietyt perusperiaatteet, joille uusi maailmansivilisaatio rakentuisi.
Niihin kuuluvat mm:
-kaikkien ennakkoluulon ilmentymien pois kitkeminen
-miesten ja naisten yhdenvertaisuus
-maailman suurten uskontojen ykseyden tunnustaminen
-köyhyyden ja rikkauden ääri-ilmiöiden poistaminen
-yleinen oppivelvolllisuus
-totuuden omaehtoinen tutkiminen
-tieteen ja uskonnon sopusointu
-uskonnollinen suvaitsevaisuus
-luonnon ja teknologian kestävä tasapaino
-yleiseen turvallisuuteen ja ihmiskunnan ykseyteen perustuvan maailman liittovaltiojärjestyksen luominen
-yleismaailmallinen apukieli

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 18:00

ev.lut olen ,enkä ole edes ajatellut asiaa sen enempää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 02:44

olen ateisti sanan lievimmässä merkityksessä :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 14:14

Olen jo vaihtanut, en kylläkään katolilaisuuteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 16:21

En todellakaan vaihtaisi.