Miten valmistetaan jäälohta?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.01.2009 - 12:00

Jäälohi on yleensä 8-15kg:n kirkas nousukala, joka nousee Tenoon noin viikko jäiden lähdöstä, se työntyy tulvaveteen rantajäiden vielä peittäessä penkat.
( ns.jäälohi =Tenon ensimmäisiä nousulohia )

Lisätty: 03.01.2009 - 12:14

esim.
graavi- tai kylmäsavulohesta leikataan ohuita siivuja (kokonainen file leikataan siivuiksi) asetellaan ne leivinpaperin päälle neliön / kuution muotoiseksi levyksi. Levitetään esim. jotain tuorejuustoa (maustettua tai itse voi myös maustaa) kerros, tai wasabitahnaa, tms. , kääritään tiiviiksi rullaksi leivinpaperin avulla, rullan päät suljetaan, laitetaan pakastepussiin ja jäätymään pakastimeen. Vähän ennen tarjoilua otetaan pois pakastimesta, että ehtii hiukan sulaa ennen tarjoilua.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.01.2009 - 11:52

Pakastimessa anetaan valmistua ihan itsestään.

Lisätty: 03.01.2009 - 12:02

Älä kuitenkaan suolaa sitä ennen jäädytystä.Minä ainakin vain Fileroin sen ja poistan ruodot ja sitten jäädytän. Sitten vain leikkaat kauniiksi lastuiksi ja maustat aseteltaessa. Muista sitruuna tai lime aina tämän kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 12:03

Valmistaisin sen samalla tavalla kuin muutkin lohet, ja näihin löytyy ohjeita vaikka ja kuinka. Jos ei joku kalamies/nainen, ole kuullut jostakin erikoisreseptistä, jolla saa jääkalasta vieläkin maukkaamman ja paremman...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 12:47

On teillä herkut...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 14:30

jokainen omalla tyylillä,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 19:27

Tässä muutamia lohiruokia kirjolohesta, mutta onnistunevat jäälohestakin.

www.sunpoint.net/~silja/lohiruokia.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 02:56

neverheard! ihmeellistä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2009 - 00:11

silleen viileesti, vakavammin puhuen olen kyllä jäädyttänyt lohta saahakseni höylättyä tosi ohuita siivuja, niistä sitten näppäräsormisemmat ovat tehneet koristeita voileipäkakkuihin ... vois sitäkin kai sanoa jääloheksi ...