mitä tarkoittaa sanonta.Onpas piru miehekseen.

Olen kuullut sanottavan näin muun muassa Kitee,llä ja joen suussa,

Avainsanat: isomies häjymies riuskamies

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.12.2008 - 20:26

positiivinen ilmaus, mutta olen kuullut saman naisestakin, onpas piru naiseksi. silloin nainen on tehnyt jonkun miehisen jutun ja onnistunut siinä niin kuin miehet ja paremminkin.

Kysyjän kommentti

hyvä kun laitoit myös naisesta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.12.2008 - 11:14

Itse olen kuullut sanottavan "Onpas piru mieheksi", joka on ilmeisesti joku selvennetty juttu tästä karjalaisesta versiosta. Eli onpas niin kamala mies että on vaikea edes uskoa hänen olevan mies, vaan ennemminkin piru. Ehkä joku muu osaa selittää paremmin :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.12.2008 - 11:40

Minä olen kuullut tuon sanonnan yhteydessä, jossa joku on tehnyt jotain mahdottoman vaikeaa ja selvinnyt siitä kunnialla. Sanonta on ollut ihailua ilmaiseva.

Lähteet:
kuulopuhe

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.12.2008 - 11:59

Käsittääkseni ilmauksella tarkoitetaan ihmisessä jotain ominaisuutta joka on paljon parempi,kuin useimmilla muilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.12.2008 - 13:54

Edellä tosi hyviä vastauksia.Olen tottunut siihen että se on erittäin positiivinen sana. Työtä pelkäämätön jolla on hallussa moni asia. Vähän niinkuin ylikylän mies.Saanee kunnioitusta osakseen. Työn jälki näkyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.12.2008 - 13:56

Yhdistän tuon joskus kuulemani sanonnan yhteyteen jossa joku on onnistunut erittäin vaikessa tehtävässä. Eli merkitys on äärimmäisen positiivinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.12.2008 - 16:17

Tämän voi käsittää niin, että miestä pidetään yleensä hyvänä ihmisenä, mutta tässä tapauksessa ei niin ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.12.2008 - 16:43

jos katot täydellisiä naisia niin tulee sttä dave mieleen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.01.2009 - 02:01

Clint Eastwood monissa rooleissaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 04:09

joku ihana hevin kultakurkku..?