Mitä Sokrates sanoi ystävilleen kuolemantuomiostaan, jonka sai silloisista mielipiteistään?

Ystävät sanoivat: " On se sääli, kun sinä joudut kuolemaan syyttömänä" Mitä hän vastasi?

Lisätty: 30.12.2008 - 20:10

Eipä tullut vielä oikeaa vastausta.

Lisätty: 31.12.2008 - 00:57

No, ehkä hän sanoi noin oikeudessa, mitä tässä alempana on vastattu,mutta olen lukenut, jotta ystävilleen hän vastasi: "Olisiko se parempi, jos kuolisin syyllisenä". Tiedä häntä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.12.2008 - 18:55

Sokrates kieltäytyi, sillä hänestä pahan tekeminen tai pahan teon kostaminen ei ollut sallittua missään olosuhteissa. Hänestä pakeneminen ja lain rikkominen olisivat myös osoittaneet, että oikeus olisi ollut oikeassa syyttäessään häntä nuorison turmelemisesta, sekä saattaneet hänen sukunsa ja ystävänsä häpeään

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.12.2008 - 17:44

Mieluummin kuolen ,kuin pakenen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 19:06

muistelin hänen sanoneen, arpa on heitetty.se oli latinaa,mutta en löytänyt sitä nyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 22:54

"Meidän ei tule koskaan aiheuttaa vahinkoa. Jos pakenisin, vahingoittaisin valtiota, koska en noudattaisi sen lakeja. Halveksisin yleistä järjestystä, jotka varten valtio on.

Valtion kansalaisena olen luvannut noudattaa sen lakeja. Pakenemalla rikkoisin lupaukseni. Lupauksen rikkominen olisi selvästi väärin."

"Yhteisö tai valtio, johon kuulumme, on jokaisen yksilön elämässä samassa asemassa kuin vanhemmat ja opettajat. Ja heille on oltava kuuliainen"

Lähteet:
google täytyy sanoo, kun ei suvaitte avata tätä linkkii