Miten lyhennetään ''edellä mainittu''?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.12.2008 - 17:28

Minä laittaisin em.

Lisätty: 30.12.2008 - 20:47

em. lyhennettä ei kovin helposti käsitetä väärin, sillä se riippuu niin paljon siitä, missä asian yhteydessä sitä lyhennettä käytetään. Jos jaakko särkee ikkunan ja em. vielä potkaisee kissaa, niin se em. on silloin pakko olla jaakko, koska se jo mainittiin alussa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.12.2008 - 17:29

kts. em. vastaus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 17:29

em. tarkoittaa 'edellä mainittu', kannattaa välttää tämän kaltaisia paperityylisiä lyhenteitä
sanoopi 'kielitohtorit'. Mut mielestäin näin Napsus kyl käypi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 17:37

Lyhenteet saattavat olla joskus vaarallisia siinä mielessä että sama lyhenne voi tarkoittaa useampiakin asioita riippuen asiayhteydestä.Mutta oikein ja sopisvasti käytettynä ihan hyviä.Kuten Napsussakin kysymys ei voi olla kovin pitkä,mutta sitä voi jatkaa kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 17:38

Em. takoittaa myös edesmennyt ja siksi sen käyttöä tulee mielestäni välttää edellämainitun lyhenteenä.
Em. Tarkoittaa siis kumpaakin .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 17:54

Kysymys ei kylläkään kuulunut että mitä lyhenne em tarkoittaa, mutta pistin silti tulemaan tekstiä siitäkin.. Ja näkyyhän tuolla se edellä mainittukkin eli em.. :D

Em tarkoittaa seuraavia:

* eksametri, tunnus Em, pituuden yksikkö
* Aero Benin, IATA-koodi EM, lentoyhtiö
* Empire Airlines, IATA-koodi EM, lentoyhtiö
* e-molli, nuottikirjoitusmerkintä Em, sointu
* Euroopan-mestaruus, EM, Euroopan-mestaruuskilpailuissa saavutettu voitto
* edellä mainittu, myös ennen mainittu, em., viittaus aikaisempaan kohtaan tekstissä
* elektronimikroskooppi, EM, elektronisuihkua hyödyntävä mikroskooppi
* Espoon Merenkulkijat, EM, suomalainen satamapalveluja tarjoava sekä purjehdus- ja veneilyharrastusta edistävä yhdistys.

Lähteet:
em wiki,, jne

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 19:13

siis älä lyhennä edellä mainittua .... jos edellä mainittu tuntuu tököltä, koita jotain muuta ilmaisua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.12.2008 - 07:42

em.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.12.2008 - 08:42

em.

Lähteet:
näin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.01.2009 - 18:00

Oli niin tyhjentäviä ja hyviä vastauksia tuolla edellä, että ei mitään lisättävää.
Voit tietty käyttää muutakin lyhennettä kuin em. Joissakin tapauksissa sopii myös ks.ed.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 12:27

em.