Miksi suomessa maidon laktoosi pilkotaan?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.12.2008 - 10:46

Laktoosi pilkotaan jotta maito sopisi laktoosi-intolerantikoille. Ei kaikkea maitoa niin käsitellä, vain ns. Hylamaidot ja laktoosittomat. Hylamaito päinvastoin säilyy kauemmin kuin tavallinen maito. Itselläni on laktoosi-intoleranssi.
Homogenointi on taas ihan eri asia.

Lisätty: 31.12.2008 - 08:55

Homogenointi se joka lisää maidon säilyvyyttä, ei lakstoosin pilkkominen. Maito jossa laktoosi on pilkottu, on myös kalliimpaa kuin tavallinen maito. Samoni on laita myös muiden vähälaktoosisten tai laktoosittomien tuotteiden. Tunnen asian oman lompakkoni kautta.

Lähteet:
laktoosi-intolerantti

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.12.2008 - 10:15

Luultavasti siksi ,Että se kestäsi purkissa tasalaatusena,eli ei nousisi pinnalle sitä kerma ainesta.Pastorominen lisäsi säilyvyyttä,oliko se homokenointi,sitä laktoosin pilkkomista.Jokatapauksessa nämä tekee sen etten voi juoda maitoa,kun se mätänee vatsassa,eli se ei imeyty mihinkään vaan rupeaa pilaantumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 30.12.2008 - 10:28

Pilkottaisiinko siksi, että laktoosi-intoleranssia sairastavatkin voisivat käyttää maitotuotteita. Tällainen käsitys itselläni on. En voi käyttää tavallisia maitotuotteita. Laktoositon käy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 14:11

Säilyvyyden ja terveydellisyyden takia.
Tässä kun nyt kysyttiin, niin haluan sano samalla, että maidon juonti on syystä lopettaa ihmisillä noin vuoden -puolentoista ikäisenä.
Maito on vauvojen ruokaa, eikä se kuulu aikuisten elimistöön.
Eikähä sitä onneksi muualla maailmassa juodakkaan, kuin täälä meillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 01:14

hyvää tavoitellen tehdään paljon muutakin pahaa (vrt. edelliset vastaukset)