Miten tehdään leipäpaisti

Lisätty: 29.12.2008 - 21:31

se ei ole sitä kinkun rasvaa johon leipä kastetaan, vaan se on jotain paksumpaa.

Lisätty: 29.12.2008 - 21:42

Kiitos Terhi, tuo näyttää siltä, mitä ajoin takaa, äitini teki sen veteen. Saa kuivat leivänkannikat näin käyttöön, kun ei tuota hevostakaan ole.

Lisätty: 31.12.2008 - 22:05

tuttuja nuo kaikki lapsuudesta, mutta tuo leipien keittäminen vedessä hellalla oli<se hakemani juttu. Kiitos kaikille vastaneille.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.12.2008 - 09:30

Leipäpaisti tehtiin ennen muinoin kuivantaneesta leivästä. Eli kattilaan vetta ja hieman suolaa, sekaan laitetaan leivänpaloja ja "mössö" keitetään puuromaiseksi. Leipä jota siihen käytettiin oli kotona leivottua leipää, en usko että ostoleivästä mitään hyvää tulee.

Lisätty: 30.12.2008 - 09:31

Niin, meillä ei mitään läskejä siihen laitettu.

Lähteet:
lapsuudessa olen syönyt

Kysyjän kommentti

Meilä se tehtiin joskus kaupankin leivästä yleensä ruisleivästä ja joskus paistettiin läskiä sekaan. Syötiin voisilmänkanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.12.2008 - 21:20

lämmitä sitä kinkun lientä ja kasta leipää siihen , alkaa härkäviikot ja kiinteä ruoka vähenee. aloitetaan vuoden kierto uudelleen.

Lisätty: 29.12.2008 - 21:37

meil sitä koton sanottii leipäressuks

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2008 - 21:28

Sehän se on minun herkku ollut lapsuudesta asti.En vaan koskaan ole kuullut tuolla nimellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2008 - 21:32

www.google.fi/url?sa=t&s...TfD2uFDexw

Mahdatko tarkoittaa tuommoista leipäpaistia?

Lisätty: 30.12.2008 - 15:14

Eipä kestä kiittää, oli ilo olla avuksi. :D

Lähteet:
google > leipäpaisti > eka linkki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2008 - 21:40

Nämä on niitä vanhoja ruokia, jota harva kai nykyaikana tekkee.

Leipäpaisti oli semmosta ku oli jääny leipää kuivaksi. Se leikattiin palasiksi ja paistinpanusa ruskistettiin läskiä, leipäpalat pantiin siihen ja paistettiin niin, että rasva immeyty niihin leipiin.

Itse laitan leipäpalat kylmään veteen ja sitten kuumennan kiehuvaksi. Äitini vain kuumensi. Se oli nimeltään leipäpaistia. Itse jauhan sauvasekoittimella ja annan kiehahtaa puuroksi. Happaman leivän makua laimennan joskus vedellä. ja lisään vielä vehnäjauhoja suuruksena.ja sitten vielä kiehautan. Lapsena sain verileivästä maitoon valmistettuna, jota sanottiin kampsupaistiksi. Pullasta ja maidosta tehtiin pullamaitoa

Lähteet:
62-xayn.vuodatus.net/blog/1035562 , toinen linkki ei onnistunu, sori, p.s. eikä näköjään toinenkaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 00:20

Puolukkapöperöön meillä päin käytettiin kuivuneet ruisleivän palat. Kylmää vettä, leipäpaloja ja puolukkasurvosta sokeroituna sekoitettiin uunivuokaan ja laitettiin uuniin hautumaan. Joskus sitä sekoitettiin, jotta kivikovat leivänkannikat hajosivat pienemmiksi.

Se oli mielestäni hyvää kylmän maidon ja sokerin kanssa. Tämä ei ole kysymäsi leipäpaisti varmaankaan, mutta tuhtia ruokaa silti.

Lähteet:
omalta äidiltä opittua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 09:50

Meilläkin tehtiin leipä pataa se oli nimi tuolle,kuivat leivät pataan ja maitoa sen verran ,että leivät peityvät.sitten uuniin,lämpötilaa ei tiedä kun se oli tiiliuuni,mittari oli jos valkea paperi ruskettuu 5 minuutissa uuni on ok,pitettiin niin kauan että se kiehahti ja päällinen ruskettu.Parempi vaihtoehto oli puolukkapata,eli sama juttu mutta maidon tilalla puolukka survos,kumpikin versio oli tosi hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 16:23

Meillä leivänsiivut kastettiin maitoon ja paistettiin voissa paistinpannulla. Toimii vielä tänäkin päivänä.