voisiko joku selittää lyhyesti ja tyhjentävästi työttömyystuen perustan?

Avainsanat: työttömyystuki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 16.04.2008 - 14:03

Ilmoittaudu työvomatoimistoon työnhakijaksi. He voivat sieltä "määrätä" sinulle joko koulutusta tai löytää sopivan työpaikan (sinun on velvollisuus ottaa nämä vastaan, näin sanotaan Kelan sivuilla). Työttömyyspäivärahaa voit saada vain siltä ajalta, kun olet ollut aktiivinen työnhakija työvoimatoimistossa.

Kelan sivuilta:
Työttömyyspäivärahaa voi saada 17 - 64-vuotias työtön, joka

* asuu Suomessa
* ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon
* hakee kokoaikatyötä
* on työkykyinen ja työmarkkinoiden käytettävissä
* täyttää työssäoloehdon
*

65 - 67 vuotiaille henkilöille työttömyyspäivärahaa voidaan maksaa lähinnä vain lomautuksen ajalta.

Niinkuin melkein kaikki muutkin asiat Kelan kanssa, tämäkin on aika sekava. Ehdotan, että marssit työkkäriin ja selvität heille tilanteesi. Työttömyystukea ei aleta käsittääkseni maksamaan heti työttömäksi jäätyäsi, vaan siinäkin on joku ihme odotusaika tms. Mutta Työvoimatoimistossa he osaavat sanoa juuri sinun tilanteesi.

Lähteet:
kela.fi/in/internet/suomi.ns...%E4oloehto