mikä on palkansaajakassa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.12.2008 - 17:17

Palkansaajakassoja ovat kaikki nämä ammattiliittojen kassat joihin palkansaajat maksavat jäsenmaksunsa, mikäli ovat liittyneet jäseneksi.
Työttömyyskorvauskassat tulisi pikimmiten mielestäni erottaa kokonaan omaksi organisaatiokseen näistä AY kassoista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.12.2008 - 13:24

Se on oman ammattiliittosi kassa esim. elintarvike, sähkö, rakennus. sinun palkastasi tuloutetaan liitolle määrätty summa tai maksat itse brutto tuloistasi määrätyn summan, jäätyäsi esim. työttömäksi ,tämä liitto maksaa sinulle ansiosidonnaista päivärahaa jonka pohjana on peruspäiväraha ja liitto maksaa erotuksen suhteutettuna sinun palkkaasi.

Lisätty: 29.12.2008 - 13:36

oma liittosi myös avustaa sinua mikäli työpaikallasi tapahtuu lomautuksia, irtisanomisia ja työpaikkasi luottamushenkilöltä saat myös vastauksia näihin kysymyksiin.

Lisätty: 29.12.2008 - 13:42

anteeksi väärää tietoani

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2008 - 13:40

Enpä ole ikinä kuullutkaan moisesta kassasta. Työttömäksi jääneen eli siis työttömyyskassan jäsenen päiväraha maksetaan kyllä valtion varoista, ei minkään liiton rahoista.

Lähteet:
tieto oma eli olen toiminut pääluottamusmiehenä (-naisena!)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2008 - 20:25

www.tyj.fi/default.asp?id=22 sieltä löytyy monenlaista tädtä asiasta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 08:02

menneinä aikoina (kun säännöt oli vähän väljempiä) se toimi myös vippikassana, kun fyrkat loppu ennen tilipäivää saattoi käydä ottamassa vähän förskottia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 08:53

Mielestäni nämä palkansaaja kassat oli suurissa firmoissa, niin sanottuja henkilöstö kassoja.Joihin maksettiin firman voitoista osa.Nämä kassat lopetettiin 1990,nen jälkeen suuren laman kera, rahat häipyi johonkin suureen tuntemattomaan.Nykyisin näitä kassoja ollaan herättelemässä henkiin.Henkilöstörahastoina,tätä mieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 12:46

liitostasi tietävät kertoa.