Onko tietoa Portugalin Lissabonista lähtevästä pyhiinvaellusreitistä Espanjan Santiago de Compostelaan?

Tietoa löytyy vain pääreitistä Ranskan rajalta, mutta reittejä on useampi.Kielitaito ei riitä espanjankielisiin sivuihin.

Avainsanat: pyhiinvaellusreitti vaellus portugal pyhän jaakobin tie

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Muut vastaukset

Vastattu: 29.12.2008 - 09:04

Onko Portugalistakin sinne jokin reitti, enpä ole kuullut aiemmin? Ranskan puolelta lähtee ja Espanjasta muutamasta lähtöpisteestä. Viralliset reitit ovat siis Ranskasta ja Espanjasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 23:44

Paulo Coelho on kirjoittanut kyseisetä matkasta varsin hyvän kirjan , kannattaa lukea jos aiot matkalle ja muutenkin:

plaza.fi/ellit/kulttuuri-ja-...-etsimassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 23:52

Ei ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 21:48

Tietoja Camino Portuguesista saa esim. haulla CSJ joka johtaa englantilaiseen järjestöön Confraternity of Saint James eli vastannee Suomen Jaakontien Ystäviä. Hyvä sivusto on myös Mundicaminolla. Heidän sivunsa ovat kuudella kielellä. Tosin heidän sivustojensa reitit kattavat ainoastaan Espanjan alueella olevat osuudet. Haulla Camino Portugues löytää koko joukon sivustoja. Kannattaa kahlata niitä läpi. Joillakin on myös käännössivut englanniksi.
Lissabon - Porto välin vaellusinfrastrukstuuri on varsin vajavainen, mutta Portosta eteenpäin löytyy jo paljon enemmän tietoa. Seuraava vaelluksemme vaimoni kanssa tulee olemaan ilmeisesti juuri Portosta Santiagoon. Edelliset ovat olleet "aito ja alkuperäinen" eli Camino Primitivo Oviedosta Santiagoon sekä Camino del Norte eli pohjoinen reitti. Molemmat todella mielenkiintoisia eivätkä ruuhkaisia. Nämä ovat kylläkin reittejä, joilla kannattaa osata elekieltä, jos ei osaa jonkin verran espanjaa, ja kantaa mukana sanakirjaa, koska maaseudulla ei todellakaan välttämättä löydy kylissä ketään, joka puhuisi muuta, kuin omaa kieltään ja sitäkin paikallisella murteella.
Kaikesta huolimatta: BUEN CAMINO ja seikkailumieltä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2012 - 16:38

Katsoin että Artte on kirjoittanut kolme vuotta sitten. Joko olette reissun tehneet? Kertoisitko miten meni ja millainen reitti oli. Olemme suunnitelleet reissua nyt ihan vakavissaan, vielä on aikaa miettiä mistä ja minne kulkisimme joten kokemukset reitistä Portugalissa kiinnostavat. Näillä näkymin lähtisimme ensi keväänä.