Miten selvitä 31päivää (kuukausi) nyky-yhteiskunnassa niukoilla apuvälineillä ja tietysti taivasalla? Vinkkejä, neuvoja jne!

Hei!

Olen n. 17 ja ajattelin lähteä kesällä kotoa ja keräillä pulloja/kaikkea mahdollista(paitsi rötöstelyä) jotta selviydyn enkä tietysti ota rahaa tai mitään ruokaa mukaan. Mukaan tällähetkellä olen ottamassa pelkän kännykän, laturin, puukon, linkkarin, vaihtovaatteita ja repun. Tarkoitus olisi testata selviydynkö pulloja keräilen/(?) tuon kuukauden.

Suurin kysymys varmaan on, että MITÄ SAFKAA?
Jos olisi kattila ja tulta niin nuudelit olisi ehdoton ravinto, mutta niitä ei ole nyt mukana (ellei niitä osta myöhemmin). Olen lähinnä miettinyt jotain hernekeittoa (pullon alustasta saa hyvän astian puukolla) ja tonnikalaa. Olen aikasemmin jo viettänyt useamman yön katoilla/taivasalla ja se ei ole mikään ongelma.
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Kukkahattutätejen "älä hyvä mies tee tuota!" kommentteja en tässä nyt kaipaa vaan tämän olen päättänyt ja järjestelyapuja tarvitsisin, kun tässä on nyt n. 6kk aikaa.
On aina kismittänyt, että pystyykö yhteiskunnan "ulkopuolella" elämään omin neuvoin ja hauska nähdä miten tuo menee, Tässä asuinpaikkani lähellä on kaikenlaista (maaseutua, isompi kaupunki(vaasa), kylä, metsää jne.) En tosiaan halua tehdä mitään rikollisuutta. Sen tiedän, että epärehellisenä tuo ainakin onnistuisi.

Avainsanat: selviytyminen seikkailu elämänkokemus valistus ihanuus elämänlaatu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.12.2008 - 18:49

Ruoka:
Luonnosta löytyy marjoja, syötäviä lehtiä, sieniä, jne. Niistä voit ottaa selvää vaikka kirjastosta. Halpaa on ostaa kaurahiutaleita, säilykkeitä, suolaa (jodipitoista). Joistakin kahviloista voi kysyä paljonko maksaa keitetty vesi tai sitten hankit trangian. Jostain voi saada ylijäämäruokaa työtä vastaan. Kannattaa kysellä. Eri seurakunnilla on myös ruokapaketteja, joita voi tiedustella. Vaihtoehtoja varmasti on tukuttain, muttei tule tähän hätään muuta mieleeni. Paitsi se onkiminen. Siihen ei tarvitse edes lupia.

Hygienia:
Pidä jalat kuivina, jos mahdollista. Peseydy yleisissä vessoissa ja vaihda vaatteita riittävän usein. Pese myös hampaat ja harjaa hiukset. Vaatteiden pesu voi onnistua laiturilla, ehkä.

Uni:
Hanki tukikohta, jossa voit nukkua turvallisesti ja johon voit jättää tavarasi pullonkeräilyreissun ajaksi. Siinä voisi olla katto ja vähän tuulensuojaa.

Suomen lain mukaan olet vielä alaikäinen, joten vanhempiesi on tiedettävä missä olet. Et kai halua heille ikävyyksiä?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.12.2008 - 07:33

Kun keräilet niitä pulloja, samalla voit penkaista kauppojen roskiksia jos niistä löytyisi jotain suuhunpantavaa. Kuusenkerkkiä voi syödä ja marjoja jos jo löytyisi. Monenlaisia ruohoja ja kasveja on syötäväksi kelpavia, otappa niistäkin selvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2008 - 09:29

Millä ladaat kännykän, siellä taivas alla eiole pistokkeita,ruoka eiole ongelma ,kaikki taivasalla eläjät löytää ruokaa jostain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2008 - 10:03

pullojen keruun ohella voisi kerjätä rahaa ohikulkijoilta, jos osaat soittaa huuliharppua voisit mennä ison liikkeen eteen soittelemaan .joku voi antaa rahaa siitäkin. niin romanialaisetkin täällä tekevät.

Lisätty: 26.12.2008 - 11:12

voihan ne ihmiset sulle maksaa siitäkin että lopetat soittamisen. huumoria

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.12.2008 - 10:58

Ihan kuitenkin nyky-yhteiskunnassa meinaan elellä eli kännykän lataan esimerkiksi jostain koulun pistokkeesta tjsp ja veden haen ravintolan vessasta. Kännykkä on mukana ainoastaan siksi, että voin lopettaa milloin tahansa ja saan yhteyden hätätilanteessa tuttavapiiriin jne.
Ei ole oikein mitään mistä ottaa tietoa ruohoista, mutta marjat ovat varmasti hyvä vaihtoehto. Tarkoitus olisi, että kerjäämiseen en kauheasti alistuisi; mutta onhan sekin tietysti mielessä. Musikaalisia lahjoja ei ole, mutta huumorillahan voisi jotain yrittää...

Ruokaa pidän ainakin itse juuri suurimpana ongelmana.. Lihapullat/tonnikala/marjat/hernekeitto on ne jotka tähän mennessä olen ehtinyt miettimään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.12.2008 - 10:59

Tai siis mitä minulle on tähän mennessä suositeltu!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.12.2008 - 11:00

Juu roskiksiin meinaan viellä perehtyä. Rekisteröidyin juuri eräälle foorumille jossa on monia jotka elävät juuri tuolla ja meinaan ottaa etukäteen selvää missä vaasassa kannattaa dyykata.

Paikallislehteen myös huvikseni ilmoitin tästä aikomuksesta, mutta katsotaan nyt suostuvatko he edes tekemään mitään juttua jos edes onnistun.. :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2008 - 11:12

Jos sulla olis vikkelät kintut, voisit koettaa juosta kiinni jäniksiä ja niitä sitten nuotiolla paistelisit. Tai heitä niitä vaikka jollain, jos ne tuupertuisivat osumasta. Jänöjä suomessa kyllä riittää. Hirviä ei ehken kannata sillä linkkarilla lähteä metsästelemään. Muista ottaa suolapurkki mukaan kaiken varalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.12.2008 - 11:24

Jiu-jitsua harrastan ja tammikuussa alkaa judo. Enemmän kuitenkin olen panostanut kestävyyteen, kun nopeuteen...

On kyllä joskus tullut juostua jänisten perässä, mutta eipä paikallisia jäniksiä saa kiinni edes kaverini joka harrastaa tosissaan 100m juoksua...
Senverta vikkeliä ne kyllä ovat ja kiihdyttävät vaan vauhtiansa, kun kuulevat että perässä ollaan.
Kivien viskely.. Mjoo, en tiedä. :D

En tiedä oikein osaisinko edes tulta tehdä, kun en meinaa ottaa mitään sen kummempia tulenteko välineitä mukaan ja sytkäri voisi maksaa aika paljon pulloja keräämällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2008 - 11:29

Huomasin, että olet Vaasasta. Jollet ota ongenkoukkua mukaan tai väännä rautalangasta sellaista, et saa kalaa merestä. No, jonkinlaisen katiskan saanet viritettyä.

Taajaman liepeillä on helppo selviytyä Robinson Crusoena. Mutta lähdepä Lappiin. Siellä mies ja hänen kuntonsa koetellaan. Taajamissa on pultsareita, jotka kyllä osaavat selviytymisen taidon ilman kännykkääkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.12.2008 - 11:35

Kännykkää en käytä selviytymiseen, ainoastaan porukoille ilmoittamiseen säänöllisin väliajoin ettei mitään ole sattunut.
Ja tässä on jo ihan tarpeeksi haastetta minulle (viellä), mutta jos tämä sujuu hyvin niin voisihan sitä mennä vaikka keskelle saharaa testaamaan selviytymistaitoja. :P

Koukun saa kyllä tehtyä puusta ja eiköhän tuota rautalankaakin jostakin löytyisi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.12.2008 - 11:39

Olis ihan kiva kuitenkin, jos selviäisi ilman luonnon antimia. Ainoastaan käyttäisi hyödyksi kaikkea ihmisten luomaa, kuten nyt tuo pullojen keräily jne. Ja ruoan ostaisi kaupata/hakisi roskiksista.

Tsäjäjäjäjä, vaikea selittää.. ;> Voisi sitten pitää vaikka 2-viikon tauon ja mennä metsään tekemään saman, jos motivaatiota riittää!