Miksi jouluperinteitä pruukataan noudattaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.12.2008 - 08:37

Jouluperinteiden merkitys kasvaa iän mukana.
Lapsille merkitsevät enemmän joululahjat.(perinne sekin)
Perinteiden täyttämä joulu on monille se ainoa oikea.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.12.2008 - 09:24

Tutut ja perinteiset tavat luovat jotenkin turvallisuutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.12.2008 - 10:51

Minä olen suurten ikäluokkien tuote, eli pentu.Aina olen kuullut ,suuret ikäluokat sitä ja tätä tekevät,Myös se on pistänyt silmään,että olemme muokanneet perinteet lähes uudeen muottiin,voin sanoa monet perinteet on jääneet taakse ,mutta uusia perinteitä tullut tilalle.Eli ei olla noudatettu jouluperinteitä orjallisesti,vaan muokattu ne mieleisiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.12.2008 - 14:31

Nykypäivänä tunnutaan elävän minä itte -menttaliteetissa, jotta jo siinäkin mielessä on hyvä noudattaa edes joitakin perinteitä (me-henkeä, meidän perhe/suku), ja varsinkin näitä harmittominpia, eli joulunajan perinteitä, millaiset ne sitten kenelläkin on, ja mitkä niistä vanhemmiltaan, isovanhemmiltaan mukanaan tuonut tähän nykypäivään, niiden, perinteiden, tuominen omille lapsille läheisilleen, jne. osoittaa mielestäni myös kunnioitusta heille, keiden perinteitä viemme eteenpäin....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.12.2008 - 16:16

Perhesiteet myös muovaavat joulunviettoa. Puolisoni on pienviljelijäperheestä ja minä virkamiesperheestä kaupungista. Niinpä me loimme omat kuviomme, jotka hyvin paljon kuvastavat sitä mitä minä pidän jouluisena. Puolisoni joulu oli kovin ankea ja perinteetön. Ehkä lypsyjen välistä aikaa ei kulutettu työntouhussa vaan yritetiin levätä. Siinä kaikki.... radiota kuunneltiin hiljentyen.

Minusta on hyvä pitää jotain perinteitä hengissä. Tarvitsemme hengähdysaikaa kuluttavasta arjen kiireestä. Samalla lapsemme juurtuvat suomalaiseen kulttuuriin, jossa vietämme joulua ainutlaatuisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.12.2008 - 21:58

Joulukuuseen ehdottomasti latvatähti,tuikut ja muutama kuusenkävystä tehty tonttu.Toki kinkku ollut koko ikäni Jouluna.Hautausmaat,sauna ja kynttilät+Jouluruoka.

Lisätty: 24.12.2008 - 00:16

Se on varmaankin sellainen periteellinen tapa.Tosin minä sovellan omaa perinnettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2008 - 18:09

Kannattaa pitää kiinni asioista, joista tulee hyvä mieli. Jouluperinteet ovat tärkeitä sillä ne sitovat sukupolvia ja perheitä yhteen. Naapurille kukan vieminen on hyvä jouluperinne, haudalle kynttilät koko perheen voimin niin lapsetkin oppivat arvostamaan asioita. Jos joulussa ei olisi mitään muuta kuin lahjat ja ruoka (ja joillakin alkoholikin) niin aika löyhäksi jäisi koko homma.