Miksi elohopean ei saa koskea?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.12.2008 - 22:22

koska se on ihmisen terveydelle haitallista myrkkyä:

_______

Elohopeamyrkytys on elohopean tai sen yhdisteiden aiheuttama myrkytys. Epäorgaanisen elohopean aiheuttaman myrkytyksen oireita ovat metallin maku suussa, voimakkaat oksennukset ja vatsakivut sekä pitkäaikaisissa myrkytyksissä ientulehdus ja verinen ripuli.

Orgaaniset elohopeayhdisteet ja etenkin niistä luonnossa muodostuva metyylielohopea kasautuvat elimistöön ja voivat aiheuttaa aivosolujen tuhoutumista, vapinaa, halvauksia, silmien näkökentän supistumista, kuuroutta ja sikiövaurioita. Tuhoisimmat metyylielohopean aiheuttamat myrkytykset ovat olleet Japanissa (ns. Minamata-sairaus 1960-luvulla). Suomessa myyntiin tarkoitetun tuoreen kalan elohopeapitoisuus ei saa olla yli 1 mg/kg.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.12.2008 - 10:44

elohopea on raskasmetalli ja se tuhoaa aivoja, munuaisia ja keuhkoja.

fi.wikipedia.org/wiki/Elohopea

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2008 - 22:47

Kuumemittarin elohopeaan voi koskea, jos sattuu särkymään. Ei ole kuulemma myrkyllistä. Sehän voi nimittäin hajota suussa, jos sattuu vahingossa puraisemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2008 - 12:23

joo sitä kuumemittarin elohopeaa on tullut pidettyä kädessä,ja ihmeteltyä kuinka nopeata se on jos on vähän kalteva niin se menee tosi nopeaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2008 - 22:45

Kuumemittarin elohopea on nykyisin korvattu vaarattomalla metalliseoksella. Vain vanhoissa kuumemittareissa on elohopeaa.

Kuumemittarin elohopea on metallista elohopeaa, joka ei juurikaan imeydy nieltynä eikä iholta. Hoitotoimenpiteitä ei tarvita. Kuumemittarin elohopea höyrystyy muutaman vuorokauden kuluessa huoneilmaan, jolloin se voi hengitettynä imeytyä. Määrä on kuitenkin niin pieni, ettei myrkytysvaaraa yleensä ole.

Toimita rikkoutuneen kuumemittarin elohopea tiiviissä astiassa apteekkiin ongelmajätteenä. Siivouksessa voi käyttää esim. harjaa ja rikkalapiota (imurointia ei suositella, koska se voi lisätä elohopean höyrystymistä).

Lähteet:
HUSin sivuilta, linkkiä en saa laitettua, sori

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2008 - 19:33

kyllä elopea on EU-direktiivien mukaan vaarallinen myrkky - toisaalta kaikki nestemäinen hopeanvärinen ei ole elohopeaa - en kuitenkaan menisi hiplaamaan sennäköisiä tuntemattomia juttuja