Pikku kevennys.Älä tallaa nurmikoita.Mikä on nurmikoi?.Lumisade muuttuu rännäksi.Mikä on rännä? Joulumieltä kaikille!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.12.2008 - 18:33

Perheen äippä on just nurmikoinu (koska käsitöitähän tietty nimikoidaan ja nurmikoidaan, jne., kaikki miehethän tätä ei tietty voi tietää) jonkun kudelman, eikä halua, että sitä kukaan ehdoin tahdoin menee tallomaan, joten laittaa kutimens/aplikointinsa viereen kyltin: jot elä tallo. Soon siinä... sano mamma

Lumisade muuttuu rännäksi, vähän vaikeempi, etten sanoisi, nythä mä vast hokasin; Lumisade muuttaa muotoaan, että mahtuisi kulkemaan rännistä alas, tai sit kysyjält unohtunu välilyönti sanast rännäksi; sehä on sillon tietty uutuustuote snäkärillä (ettekönä oo viel nähny mainost?); Rän näksi, maistuva pikku purtava, rän, siis juokseva (vapaasti suomennettuna), näksi sitten siitä ränniä ...heh...

Lähteet:
pääni höyryää jo, mut valmist ränniä tuli kuitennii nurmikoist

Kysyjän kommentti

Hauska pohdinta :-)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 18.12.2008 - 23:48

Ei tallata ei, ne on varmaan jo kuolleet sukupuuttoon, kun ei ole niitä kylttejäkään enää näkynyt puistojen reunoilla. Rännä-sanalle tuskin löytyy selvitystä tarkoittamaasi asiaan. Mutta minä vastaan, että se tarkoittaa vetinen lumisade. Tai luminen vesisade. Voi kun oli kivaa lukea välillä tällainen kevennys-kysymys, ja kiva vastatakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2008 - 07:57

ei ole nurmikoita näkynyt, ruoho on tosi hyvässä kunnossa, niin vihreä ettei kesällä ole koskaan ollut. se rännä on sitä mitä on raskasta kolata tai ei tarvitse lainkaan kolata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2008 - 08:03

No tämä koi ,on perhoslaji,mutta en nyt laiskuuttani kehannut kysyä ,biologiasta,vaan olisin sitä mieltä,että tuo tarkoittaa .Älä tallaa nurmikoita,jos tämä perhos laji on harvinainen sukupuuton partaalla,niin tästä tämä varoitus.Siis vastaan Nurmikoi,on harvinainen perhos laji.Tuosta Rännä-sanasta en saanut oikein otetta,Tuli mieleen entis ajan laite,eli kahvi rännäli,sillä paahtettiin kahvia,ennen,kuin Kustahv Paulik,oliko nimi oikein,Rupesi kilpailemaantätä pieteollisuutta vastaan,ja sai ajettua pos markkinoilta,tämä kukoistavan pien teollisuuden.Olisiko siitä rännäli sanasta jossakin päin suomea lyhempää muotoa ,ja sanottu rännä,mutta tämä lumisade.Olisiko sitä kahvia paahdettu syksyllä tai talvella,mene ja tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2008 - 10:29

Viittaan suomen kielen kielioppiin joka on iskostunut ainakin omaan päähäni tosi tiukasti. Suomen keilen ativtuksissa ei ongelmia, jo kielikorva sanoo miten on oikein.

Lähteet:
kieliä opiskellut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2008 - 18:01

Nurmikoi tulee varmasti leviämään, ainakin Etelä-Suomessa josta talvi tuntuu kadonneen aina vain kauemmaksi.
Eli, toivottavasti ei käy niin, että "älä tallaa nurmikoita" kyltit poistetaan ja ihmisten annetaan talloa nurmikoita ympäri vuoden niiden liikaa leviämisen pelosta ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2008 - 18:10

Nurmikoi ei pidä rännästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2008 - 11:20

Niitä nurmikoita, joita ei ole tallottu, näkee kesäisin kuivaan aikaan, kun nurmikot eivät saa vettä ja aurinko porottaa ja ne on leikattu liian lyhyiksi, niin silloin ne on aivan ruskeita. Sanoisin että silloin on nurmikoi käynyt nurmikolla.

Rännä on se lumisade, joka on muuttunut rännäksi.