Miksi poro purraan ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.12.2008 - 11:27

Syksyisin useat hirvaat myös kuohitaan eli salvetaan häriksi. Poroja saatetaan eri syistä ottaa joksikin ajaksi "kotiporoiksi".

Perinteisesti tämä tehtiin puremalla (totta vai tarua?) , siitä nimitys

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.12.2008 - 12:01

Tai jos se muuttu kun poropaisti oli tullut sitkeäksi.Näistä vanhoista sanonnoista ei ole varmuutta ainakaan minulla,mutta tiedän että seon sanonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2008 - 19:14

Oonpa kuullut saman jutun kuin vähäviisas. Näin se lienee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2008 - 19:26

Eikö ennen lapissa poronpurija ollut ammatti jokaa murskaa ne hirvaan riippuvat.Saamelaisilla oli myös muita oman ammattikuntansa edustajia kuten Uuttu Kalle (edustaa nykypäivänä noituutta.tosin turismin piikkiin)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.12.2008 - 09:28

...ja tiedättekös miks poronpurijat nykyään muuttavat etelään työn perässä...Siks,kun joku nero keksi sakset kyseistä toimenpidettä varten...Ei pärjänny enää urakoissa...