Onkos kukaan teistä ollut töissä tai työharjoittelussa kirpputorilla?

millaisia kokemuksia?
itse olen tällä hetkellä ja hohhoijaa... onnex loppuu pian.

Lisätty: 17.12.2008 - 20:57

työharjoittelussa/työelämäänvalmennuksessa voipi olla kirppiksellä, eihän tämä "kirppis omistaja" mitään minulle maksa. olen hänelle "ilmaista työvoimaa". työkkärin kautta minulle maksetaan työllistämistuki ja ylläpitokorvaus.

Lisätty: 19.12.2008 - 22:12

en ole spr:n kontissa, vain ihan tavallinen kirpputori jossa ihmiset myyvät vuokraamiltaan pöydiltään tavaraa. siis nämä myyjät eivät ole paikalla.

Avainsanat: työ työharjoittelu työelämävalmennus kirpputori

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.12.2008 - 01:34

Minä olen ollut vapaaehtoistyöntekijänä seurakunnan kirpputorilla. Ja hauskaa oli. Kirpputorin tulot käytettiin lähetystyöhön ja serakuntalaiset olivat lahjoittaneet myynnissä olevat esineet ja vaatteet.

Sain itse hinnoitella tavarat. Ja sain joitakin vakituiseen minua katsomaan tulleita asiakkaita. Jos en ollut myyntivuorossa, he kääntyivät pois. Sellainen asiakas oli eräs juutalainen, joka oli muuttanut New Yorkista Suomeen. Hänen kanssaan sain pratata engelskaa, erään kosovolaisen kanssa kommunikoimme elekielellä. Suosioni johtui siitä, että pidin hinnat kohtuullisina. Haistoin kyllä kaukaa jälleenmyyjät, jotka yrittivät käyttää hyväntahtoisuuttani hyväkseen.

Kerran vaatetimme erään alkoholistipariskunnan, joka oli menossa vihille rekisteritoimistoon. Miehelle piti löytää suorat housut ja morsmaikkukin sai sukkahousuista lähtien kirpputorilta niin hyvät vaatteet kuin mahdollista. Edustava pari siitä sitten kehkeytyikin.

Kun sulhanen kuukauden kuluttua poikkesi kirpputorille niin kysyin kuulumisia ja miltä tuntui olla naimisissa. Olivat kuulemma jo eronneet. Ei ollut kestänyt heidän onnensa pitkään.

Huomasin, että jotkut tuovat kelvotonta tavaraa kirpputorille....repaleisia ja likaisia. Opin kierrättämään ja tuunaamaan vanhasta uutta. Osan vaatteista joutui pesemään ja silittämään ennen esille laittoa. Tutustuin mielenkiintoisiin ihmisiin.

Kokemus oli hieno.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.12.2008 - 19:19

ei se ole mahdollista olla työharjoittelussa kirpputorilla jonka tulot määräytyy vanhan tavaran myynnistä ja tulot vaihtelee päivittäin, viikottain ,kuukausittain, kaupungin järjestämille eko kaupoille ja jäteasemille palkataan henkilöitä määräajaksi hoitamaan erilaisia työtehtäviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2008 - 01:35

Oletan sinun olevan töissä SPR:n Kontissa, ainakin kuulostaa siltä. Otin aikoinaan siitä selvää erästä henkilöä varten, mutta homma kariutui mahdottomiin vaatimuksiin Kontin puolelta. Ei saanut olla missään töissä samaan aikaan, mutta eivät silti pystyneet järjestämään kuin osa-aikatyötä. Eli työ olisi ollut nuorelle pelkkä taakka; ilman palkkaa toisten armoilla. En suositellut.

Nykyisin tämä nuori on kunnollisessa työpaikassa, josta maksetaan ihan oikeasti palkkaa. :)

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2008 - 11:43

kyllä työhön/työelämään tutustuminen ja harjoittelu pitäisi olla vähän jotain muuta jotta tarkoitus toteutuisi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2008 - 23:52

Edelleenkin olen vastaan varatyövoimaa ja työkkärin kujeita, tuu kohta pariks tunniks tee sitä sun tätä.Ei ihmisarvoita.Ei motivoivaa; alentavaa!