Voinko irtisanoa määräaikaiseksi tehdyn työsopimuksen ennen kun määräaika täyttyy? Onko jotain seuraamuksia ja irtisanomisaikaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.12.2008 - 08:54

Yleensä irtisanomisaika on,työn tekijällä yleensä viikko,kannattaa kysyä liitosta.Jos aiot mennä päivärahalle,liiton tai kelan.Joudut karenssiin,ennen oli 8 viikkoa,nykyjään taisi olla 12 viikkoa,pitkä aika olla ilman mitään tuloja,maarit3 ,kirjoitti että voi tehdä valituksen,mutta jos olet itse keskeyttänyt työ sopimuksen,valitus on turhaa sieltä tulee epuu lakipykälien kanssa ,kokemusta on.Hanki ensin uusityö paikka,ja sano sitten irti se sopimus.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.12.2008 - 21:43

jos olet työvoimatoimiston ns. kirjoilla sinulle tulee karenssi aika . joka määräytyy työ- työstä kieltäytymisen ajankaksojen yhdistelmänä. valitusoikeus kannattaa tehdä ammattiliittoon työntekijänä. työnantajalla on valtuudet sanoa, että olet kieltäytynyt työstä , työvoima toimistoon tehtävät valitukset eivät tuota tulosta 2 kirje tulee kotiin jossa on ohjeet omalle selityksellesi vallitsevasta tilanteesta. ensisijaisesti ottaisin yhteyden ammattiliittoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2008 - 21:48

Voi mikäli työsopimukseen liittyy koeaika.

Lisätty: 16.12.2008 - 22:11

Ota toki yhteyttä Ay:een mikäli olet jäsen ennenkuin teet mitään päätöstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.12.2008 - 21:20

Jos työsopimus on määräaikainen, sitä ei periaatteessa voi irtisanoa kesken määräajan - ei työntekijä eikä työnantaja ilman erittäin pätevää syytä. Toki työnantajasta riippuu, haluaako se enää pitää palveluksessaan työntekijää, joka ei selvästi ole kiinnostunut enää ko. työstä tai työpaikasta. Työnantaja voi tällöin suostua työntekijän pyyntöön määräaikaisen työsuhteen päättymisestä ennen aikaisesti.
Usein määräaikaisissa työsopimuksissa on mykyään sovittu koeajasta, jonka puitteissa kumpikin osapuoli voi päättää työsopimuksen vaikka saman tien. Mutta kun koeaika on päättynyt, päättyy myös irtisanomis-/irtisanoutumismahdollisuus.
Mutta jos työnantaja ei suostu päättämään työsuhdetta ja työntekijä kuitenkin ns. lähtee läiskimään, voi työntekijälle aiheutua vahingonkorvausvelvollisuus. Työnantaja on saattanut laskea ko. työntekijän varaan esim. vakituisten työntekijöiden lomitukset, joten suunnitelmat tai jopa lomat menevät täysin uusiksi. Jos tästä aiheutuu työnantajalle taloudellisia seurauksia, voi ko. työntekijä korvaamaan nämä.
Jos sinulla ei ole uutta työpaikkaa, määräaikaisesta työsopimuksesta ei kannata kiemurrella irti kevyin perustein. En usko, että Kela / Työvoimatoimisto suhtautuvat siihen kovin myönteisesti, karenssiaika todennäköisesti on pisin mahdollinen; irtisanoutuminen tulkittaneen työstäkieltäytymiseksi.

Lähteet:
Palkanlaskija