koska pitää ottaa kinkku sulamaan ja milloin uuniin

Avainsanat: milloin kinkku sulamaan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.12.2008 - 16:31

Riipuu paistatko ensi tistaina vai keskiviikkon,vuorokautta ennen jääkaappiin,suolaveteen,jos ei ole suolattu,uuniin aamulla,kunpana päivänä paistat,ja miten iso arviolta 8kilon 7tuntia 150 c,tai miten kypsää haluaa.Ainiin en tullut katsoneeksi internetistä,ohjetta tämä muistista,katso netistä vaikka haulla kinkku.

Lisätty: 17.12.2008 - 09:33

joo arvioin sulatus ajan vähän lyhyeksi,se on 2-3 vuorokautta jääkaapissa,huoneen lämmössä sitä ei saa sulattaa,sillä se alkaa pinnalta pilaantua,

Lähteet:
www.saarioinen.fi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.12.2008 - 17:19

Sulanut kinkku eli vuorokauden aikana suolavesi poistunut sian pyllystä.lämmitä uuni 125 astetta , laita kinkkus uuniin lihamittari 2,30€ prismasta , sianlihan lämpötila mieluummin ylikypsä kuin raaka. sianlihan kypsyyden osalta se on 90 astetta. luu voi harhauttaa monin tavoin , se on laskettu lihan painon mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2008 - 17:35

Jäinen kinkku sulatetaan hitaasti. Iso pakastekinkku kannattaa hankkia hyvissä ajoin, koska sulattamiseen kuluu aikaa. Pieni kinkku sulaa jääkaapissa 1 - 2 vuorokaudessa. Ison kinkun sulattaminen kestää kylmiössä/jääkaapissa tai 3 - 5 päivää.

Paistomittarin voi painaa lihapalan paksuimpaan kohtaan jo sulatusvaiheessa. Ennen paistoa kinkku voi hetken/puolipäivää ainakin odotella huoneenlämmössä. Sopiva kinkun sisälämpötila on (olen kuullut/jes ai nou) vähintään +10 astetta kypsennyksen alkaessa.

Kannattaa hankkia sellanen 'mikäliemittari', joka metallinen ja ilmoittaa lämpötilan mittarin ruutuun, siinä on metallinen anturi, ja toinen pää kinkkuun (ei luun lähelle, jos luullinen kinkku, vaan siihen paksuimpaan kohtaan) ja tätä mittaria hyvä käyttää myös kypsennysvaiheessa, hyvin tulee esim. sähköluukun raosta (niin littana) ulos, ja pöydällä sitten tämä varsinainen mittariosa, josta voi seurata kinkun kypsymistä, ja voip siihen viel naputella, minkä asteisena haluaa kinkun; esim. 75 tai 80 astetta, kinkkuhan jatkaa edelleen kypsymistään, vaikka uunista lämmön ottaa poijes (varsinkin, jos luullinen kinkku).

Taistelin tämän asian kanssa ite noin 30v, kunnen tämän mittarin löysin (ei edes kallis), josta löytää miinusasteet/lämpöasteet ja sulamis/kypsymisajan), sitä ennen aina pähkäili, joko pakastettu kinkku jo sulanut, vaiko ei ja sen fikkarin kans tihruilee uunii sit ku se siel oli, jot jokosta kypsä, vaiko ei...huh..

Sanosin näin, et tässä ainakin yksi mahd. joulustressi hoituu poijes, ja tulos on taattu... kannattaa hankkia (ps. en saa provikoit valmistavalt firmalt, heh..)

Lähteet:
piiiiiitkä kokemus epäonnistumisii ja noin 6v ilman traumoja, vaan on onnistunu ihka nappii...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2008 - 18:06

meillä ainakin laitetaan 8 kiloinen möykky sulamaan viimeistään viikonloppuna

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2008 - 17:46

ja kinkkuhan saa olla uunissa yön yli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2008 - 10:41

Kyllä jäinen kinkku sulatetaan hitaasti eli ei iso kinkku vuorokaudessa ehdi sulaa. Itse ne kinkkua valmista mutta muistan tuon kaukaisemmilta vuosilta kun joku on kertonut kokemuksiaan kinkun paistosta. paistetaan myös alhaisessa lämpötilassa ja piktään, muuten ei tule kypsää.

Lähteet:
87 keittokirjan omistaja on tuntumaa asiaan