Kerroin lapsille( 5v ja 7v9, että joulupukki on satua ja Jeesus on totta, Teinkö väärin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.12.2008 - 19:47

Kuka uskoo mihinkin.Minulla järjestys asioista on sama kuin sinulla.Eikö Joulun sanoma ole lähtösin muusta kuin joulupukista?Kuinka moni aikuinen uskoo joulupukkiin?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 15.12.2008 - 19:21

riippu vähän siitä mitä maailmankatsomusta edustaa (olihan se ainakin osatotuus)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.12.2008 - 19:43

Satua ne ovat molemmat mutta eiköhän se joulupukki nyt kuitenkin ole uskottavampi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2008 - 20:03

Itse ainakin (yritin) uskoa joulupukkiin ainakin 12-13v asti, lapsenuskoa ei riitä ihmisellä mielestäni kovinkaan kauan, joten antaa heidän nauttia siitä, niin kauan kuin sitä kestää.

Voihan nämä kaksi asiaa olla/selittää eri aikaan lapselle (jos tarve niin vaatii), nämä joulupukki/Jeesus eivät sinänsä liity toisiinsa; voi 'uskoa' joulupukkiin lapsena aikansa (ja Napsussahan on myös nuorempiakin, joten heille viestini: minä uskon vieläkin joulupukkiin).

Ei napsulaiset varmaankaan voi arvioida, teitkö oikein vain väärin, jos itse näiden lapsien äiti/isä, jokainen vanhempi itse tämän ratkaisee mielessään, jos taas mummi/vaari, niin nämä asiat pitää selittää lapsilleen omat vanhemmmat, tai kysyä heiltä, mitä sanon ns. ulkopuolisena/vieraana heille, vaiko josko sanon mitään....eikös...

Lähteet:
Ikuinen lapsi, joka uskoo kumpaankin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2008 - 20:58

Mielestäni on ihan teidän perheen sisäinen asia miten suhtaudutte joulupukkiin. Kun eteen tulee kysymys miksi muilla on joulupukki vieraillut voit perustella kantaasi. Miksi ei joulupukkia voisi ottaa mukavana leikkinä, joka ei ole joulun keskipiste vaan meidän Vapahtajamme syntymä.

Kyllä lapsille kannattaa olla rehellinen,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2008 - 21:13

Olipa sitten asioista mitä mieöltä tahansa, niin tuo jonin huomautus siitä ettei näitä kahta asiaa (Joulupukkia ja Jeesusta) ole mitään syytä sotkea samaan pakettiin, on vähintäänkin aiheellinen.

Koska sitten Joulupukkitarina on aika avata riippuu varmasti sekin monista tekijöistä, niin perheen sisäisistä kuin ympäristöstäkin. Itse esiinnyin ekaa kertaa Joulupukkina ollessani 10v (ja huijjasin pikku-siskoja ihan täydellä)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2008 - 09:27

Olen muistavinani,että joulupukki,sekä koko joulu ei ollut mikään kirkollinen juttu ,vaan se jossain uskon puhdistuksessa muutettiin kirkolliseksi,nythän joulua vietetään myös kirkko juhlana.No se joulupukki jäi jotenkin roikkumaan siihen mukaan.Jeesus tarina on sitten ihan eri tarina,ja siihenkin saa uskoa ken tahtoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2008 - 11:52

totuuksien kertominen ei ole koskaan väärin, väärin voi olla tapa jolla ne kertoo ja puitteet johon ne asettaa

Lähteet:
tämän viisauden olen miettinyt ihan itse

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2008 - 18:14

mun maailma meni ihan pipariks ku löysin lahjat komerosta. eli kai se oli hyvä kertoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2008 - 23:52

Mielestäni teit oikein. Joulupukki ja muut satuolennot eivät menetä merkitystään sillä, että kertoo niiden olevan satua. Ei ainakaan meillä. Osaamme lasten kanssa yhä nauttia joulusta ja sadut ovat osa elämää. Aikuistuessahan ne vain muuttuvat hieman erilaisiksi. :)

Mitä tulee Jeesuksesta kertomiseen, en näe siinä mitään väärää. Olemme kristitty kansakunta. Lapsille kannattaa kertoa rehellisesti myös Jumalasta ja antaa heidän muodostaa itse omat mielipiteensä. Toisaalta mielipiteitä ei voi muodostaa, jos ei saa kertoa uskonnonvapauden varjolla mitään.

Lähteet:
Oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2008 - 13:35

Teit ihan oikein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2008 - 20:40

Minusta on hyvä lasten antaa itse hoksata asia. Sitten jos he tulevat kysymään sitä niin silloin voi asiaa pohtia yhdessä ja yrittää sitä kautta löytää se totuus. Kyllä se usein koulussa tulee kysymyksenä esiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2008 - 00:04

Olen samaa mieltä Arnipopan kanssa, että lapsen pitäisi antaa oivaltaa asia itse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 17:14

TEIT! kumpi on kivempaa lapselle joulussa, odottaa joulupukkia joka tuo lahjoja ja ajaa lentävillä poroilla vai että tietää juhlivansa jonkun tuhansia vuosia sitten eläneen silmänkääntäjän syntymäpäivää?