Kuinka luotettavia ns.Katumuspillerit on???

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.12.2008 - 15:17

Jälkiehkäisy eli katumuspillerit

Jos yhdynnässä on käynyt niin, että kondomi on mennyt rikki tai luiskahtanut siittimen päältä tai koko kondomi on unohtunut niin on mahdollista hakea apteekista ilman reseptiä jälkiehkäisyä eli katumuspillerit. Kuitenkin alle 15 -vuotias ei pillereitä saa ilman lääkärin määräystä. Katumuspillerit ovat hormonilääkkeitä. Ne on otettava viimeistään 72 tunnin eli kolmen vuorokauden kuluessa yhdynnästä. Paketissa on kaksi tablettia, toinen tabletti otetaan 12 tunnin kuluttua ensimmäisen tabletin ottamisesta. Pillereiden ottamisen jälkeen on hyvä käydä raskaustestissä, jotta varmistuu siitä, ettei raskaus ole alkanut.

Pillerit estävät munasolun irtoamisen tai sen hedelmöittymisen. Ne voivat myös estää munasolun kiinnittymisen kohdun limakalvolle. Katumuspillerit lopettavat siis raskauden ennen kuin se edes ehtii alkaa. Pillerit eivät kuitenkaan toimi, jos olet jo raskaana.

HUOM!
Katumuspillereitä ei tulisi hakea joka yhdynnän jälkeen vaan ehkäisystä tulee huolehtia jo ennen yhdyntää!

www.google.fi/url?sa=t&s...A19auByrwQ

Lähteet:
google > katumuspillerit

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.12.2008 - 16:42

Kunhan katumuspillerin ottaa kahden vuorokauden sisällä on sen teho maksimissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2008 - 15:24

Toimii jos ottaa ajoissa, mutta huomattavasti vaivattomampaa ja vähemmän harmaita hiuksia aiheuttavaa on huolehtia ehkäisystä jo ennen yhdyntää.