Mitä tarkoittaa kaanon???

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.12.2008 - 18:34

Kaanon (muinaiskreikaksi κανων) voi tarkoittaa:

Ohjenuora, suora keppi tai ruoko, jota käytettiin mittapuuna esimerkiksi puusepän töissä tai olympialaisissa urheilijoiden hyppyjen mittaamiseen tai jota käytettiin siten, että siihen kiinnitettiin jokin, joka oli määrä sen avulla pitää suorana.

Ohje tai sääntö, malli tai perustava laki.

Kaava tai kaavio.

Tarkasti määritetty tila, jonka rajat ovat henkilön tai muun tahon vaikutusvallan rajoina

Tietyn periaatteen mukaisesti koottu kirjoitusten kokonaisuus, varsinkin kirjoittajan (aidot) tekstit.

Taide- ja kulttuurikaanon voi tarkoittaa luetteloa taideteoksista, jotka katsotaan ohjeellisiksi, sitoviksi, erityisen arvovaltaisiksi, aidoiksi, tärkeimmiksi tai parhaimmiksi.

Kaanon voi myös tarkoittaa taiteellisen kuvaamisen tai ilmaisun sääntöjä, mittasuhteita, kaavoja ja kuvaamistapoja jokin taiteen tai kulttuurin alan sisällä.

Uskonto

Ohjeellinen uskonnolinen tekstikokoelma. Katso Raamatun kaanoneista: Tanakin kaanon, Vanhan testamentin kaanon ja Uuden testamentin kaanon
Ortodoksisessa kirkossa perinteinen jumalanpalveluksen virsijakso.
Paavin tai kirkolliskokousten säädösten tai niin sanotun kanonisen lain kokonaisuus.
Ortodoksisen kirkon kanonit

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.12.2008 - 18:39

www.onkosetotta.net/index.php?id=22 tässä googlesta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 21:50

kouluaikoina laulettiin kuorossa kaanonissa esim. Jaakko kulta, Jaakko kulta herää jo, herää jo kellojasi soita, kellojasi, soita pium paum poum, piumpaum poum. Oli esim kaks ryhmää ja eka ryhmä aloitti ja päästyään esim kellojasi soita kohtaan niin toinen ryhmä aloitti ja näin laulettiin laulu vähän eri tahtiinn ja ryhmiä saattoi olla useampiakin , se oli hauskaa.

Lähteet:
oma

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2008 - 12:57

kuorolaulua jossa lauletaan samaa laulua aloittaen vuorotellen, päällekkäin laulamista