Mitä tarkoitetaan läpäisevällä mullalla? Mikä se on käytännössä?

Kasvienhoito-oppaissa saatetaan mainita, että kasville sopii läpäisevä multa.

Avainsanat: multa läpäisevä kasvit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.12.2008 - 00:53

Puutarhassani on raskasta savimaatakin, joten kuohkeutan sitä lisäämällä siihen hiekkaa ja turvettakin. Näin saan seoksen joka läpäisee vettä ja ravinteita kasvien juurikasvustolle eikä vesi jää lillumaan savipatjan päälle.

Hyvä multaa kun puristaa nyrkissään kevyesti, se paakkuuntuu kuohkeaksi palloseksi.

Ruukkukasveille olen ostanut kaupasta valmiin ruukkukukkamultapussin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.12.2008 - 08:19

Niin läpäiseviä multamaita täällä etelä ja länsi Suomessa on vähänlaisesti,nämä ovat raskasta savimaata,läpäisevä multa on kevyttä humusta kasvt pystyy kasvamaan paljon paremmin näissä multa maissa,.Tänne etelä Suomeen kun istuttaa mustaherukka pensaan se juuri ja juuri pysyy elossa,mutta meillä koti puolessa itäsuomessa on kevyet multa maat niin mustaherukat pensaat kasvaa tosi suuriksi ja tuottavat marjoja hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 09:03

sitä josta vesi lurahtelee viivyttelemättä läpi, eli siinä on melkosesti hiekkaa mukana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 22:40

www.yhteishyva.fi/puutarhamaailma
tästä löytyy jotain