mikä on protesti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.12.2008 - 14:15

Protesti on yleensä vastalause. Mutta liittyykö myös internettiin, en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.12.2008 - 15:23

Vastalausehan se on

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 15:31

Protestilla yritetään vaikuttaa jotain asiaa vastaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 16:53

1. protesti vastalause, nimenomainen vastustus; eräs vekseleihin liittyvä oikeustoimi ¶ Muun muassa urheilun alalla "protesti" tarkoittaa kilpailun tuomari(e)n ratkaisun erityistä vastustamista tavalla, jossa vedotaan kilpailulautakuntaan tms. ratkaisun muuttamiseksi.

2. protestoida esittää protesti

3. underground [andögraund] "maanalainen", vallitsevaa kulttuuria vastustava t. sille vaihtoehtoinen (nuoriso)liike t. ilmiö ¶ Sanaa käytettiin etenkin 1960-luvun nuorison protestiliikkeestä.

Lähteet:
Pienehkö sivistyssanakirja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 17:14

alunperäinen tarkoitus : vastalause
protestilaulu yksi tapa protestoida, esittää vastalauseensa :

Protestilaulu on musiikkikappale, jonka sanoituksissa kritisoidaan yleensä yhteiskunnallisia ongelmia. Monilla poliittisilla ja muuten yhteiskuntaan vaikuttavilla liikkeillä, kuten työväenliikkeellä, rauhanliikkeellä ja ympäristöliikkeellä on omat protestilaulunsa.

Protestilaulun nimi juontaa juuresa latinan sanasta protestum, joka tarkoittaa vastalausetta. Suomessa protestilaulut yleistyivät erityisesti 1960-luvun puolivälissä esikuvanaan yhdysvaltalainen folkmusiikki. Suomalaisista protestilaulajista tunnetuimpia lienevät Irwin Goodman, "Folk-Fredi" ja Hector. Myös Juha Vainio, Reino Helismaa ja Veikko Lavi tekivät paljon lauluja, joissa kritisoitiin yhteiskunnallisia ongelmia. Esimerkiksi Helismaa usein irvaili poliitikkojen kustannuksella ja pilkkasi heikompien sortajia. Protestilaulun suosion kasvaessa siitä tehtiin myös parodioita, kuten Simo Salmisen Rotestilaulu.[1]. Nykyään rap-kappaleita voidaan pitää eräänlaisina protestilauluina, sillä niissäkin otetaan kantaa yhteiskunnan epäkohtiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 18:17

eriävä mielipide johonkin asiaan ja halu oikaista se mieleisekseen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 17:48

Simo Salmisen rotestilaulu on ainoa johon olen varauksetta yhtynyt