Kuka tietää mikä on särä? Itse tiedän mutta kiinnostaa mistä tietonne kaivatte.

Lisätty: 10.12.2008 - 23:46

Hyvä Heidi_K,Lemillä on myös museotupa jota saa särää. Eli puuastia ja lampaan viulu siinähän se pottuineen rieskoineen kotikalloineen ja rusinasoppaa.Ei ole ihan pikaruokaa. Suosittelen.sitä saa syödä vaikka 10 annosta samalla rahalla.Erittäin herkullista, mutta kuten kaikki on makuasia.

Avainsanat: pikku kompa tuon kategorisn kanssa :)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.12.2008 - 23:32

Minä tiedän! Minä tiedän! :D Se on lammasta ja pottua, uuniruoka. Lemillä on sellainen ravintola kuin Säräpirtti, johon tehdään varaus ja sitten he siellä valmistavat sopivan suuruisen annoksen särää. :)

Ja wiki sanoo:

Särä on lampaasta ja perunasta leivinuunissa paistamalla valmistettu itäsuomalainen perinneruoka. Sen nimi tulee valmistamisessa käytetystä koivupuisesta puukaukalosta, särästä.
Lemin kunta on tunnettu särästä.

Lisätty: 10.12.2008 - 23:38

En ole minäkään maistanut sitä, lennu, mutta epäilen vahvasti, ettemme ole menettäneet siinä mitään oleellista.

Lähteet:
Tuttavat ja wikipedia

Kysyjän kommentti

Pirteä ja hyvä vastaus :-)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.12.2008 - 23:35

Jeps! minäkin tiesin, mutta olin Heidi_K:ta hitaampi. En ole koskaan tuota perinneruokaa maistanut. Onkohan tuo puukaukalo eli särä kovinkin suuri? No, leivinuuniin sen on ainakin mahduttava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 08:20

on sukulaisia siellä länsi-siperiassa, säräähän ne aina kylillä käytäessä tuputtaa (taitaa olla osa-selittäjä niihin sydän/verisuonitautien tilastoihin)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 11:53

Olin kuullut särästä sen verran,että seon ruokalaji,mutta nyt tiedän paremmin,luin nuo vastaukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 12:02

On maistettu ja hvyää oli. Ihan siellä Lemillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.12.2008 - 14:18

Lemillä syntyneenä ja asuneena tiedän varmasti mitä särä on. Ja perinnetietona se meidän suvussa kulkee. Ei tarvitse sen kummemmin tietoja kaivella mistään. Ja tiedoksi kaikille, hyvää on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 18:24

kylläpä minäkin tiesin