Mikä on taantuma? onko se jo maailmalla ja onko se jo Suomessa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.12.2008 - 23:08

Eikö tämä maailmantalous kuten muutkin asiat ole aaltoliikettä eli ylämäki alamäki ylämäki kuten elämässä muutenkin.Eihän kaikki voi olla nousujohdanteista jatkuvasti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.12.2008 - 17:01

Sama kuin lama, työttömyys kasvaa kaikki tavallaan seisahtaa eli jumiutuu paikoilleen, ostovoima hiipuu mm....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 17:48

Kuten yllä vastattiin (lama/työttömyys, jne.) sanovat, että tulossa Suomeen, mutta mielestäni itse voimme vaikuttaa tähän, kukin tavallaan, eli sen pelossa ei laitettaisikaan ihka kiinni niitä kukkaron nyörejä, jolloin ehkä näin ei sitten tapahtuisikaan, päinvastasessa tapauksessa tulee sitä varmemmin....

Lähteet:
oma mietintämyssyin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 18:28

wikissä taantuma määritellään näin:

Taantuma määritellään makrotaloustieteessä usein tilanteeksi, jossa maan bruttokansantuote on laskenut kahtena peräkkäisenä vuosineljänneksenä. Tämän määritelmän mukaan puoli vuotta ilman talouskasvua tarkoittaa siis taantumaa. Jos samaan aikaan esiintyy normaalia korkeampaa inflaatiota, syntyvää ilmiötä kutsutaan stagflaatioksi.

Lyhyttä taantumaa kutsutaan useimmiten taloudelliseksi korjausliikkeeksi tai matalasuhdanteeksi. Pidentynyt taantuma on puolestaan lama.

Taantuma ei useimmiten kuulu tavalliseen talouteen, jonka mukaan suhdannevaihteluiden aallonpohja kestää korkeintaan yhden vuosineljänneksenlähde?..

Taantumaa kutsuttiin aikaisemmin talouspulaksilähde?.

Tulostaantuma on tilanne, jossa yritysten voitot painuvat pitkän aikavälin trendin alapuolelle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 20:11

Taantuma on kun jokin asia menee takapakkia eli jokin taso saavutettu niin pudotaan alemmalle tasolle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 20:37

Kuten edellä on selitetty taantumasta. Ei mitään lisättävää siihen.
Näyttää siltä, että koko taantuma on nyt vain joillakin aloilla. Jos se leviää, kuten ns. viisaat taloustieteilijät ovat ennustaneet, kaikki joutuvat kärsimään siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 21:00

Jos taantuma on yhdellä alalla niin kyllä se vaikuttaa toiseen ja edelleen toiseen ja se on kuin lumipalloefekti, kaikki joutuvat sen kokemaan jollakin tasolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 08:57

Suomessa taannutaan varmaan mielellään ainakin jos katsoo joitain tilastoja,niin Suomi ei pysty elättämään väetöään ne on kautta vuosisatojen joutuneet lähtemään täältä,enemmän tai vähemmän pakolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 09:27

järjestelmä pitää huolen siitä, että liian levälleen mennyt varallisuus kasaantuu taas perinteisiin kohteisiinsa (kansa jaksaa maksaa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 12:10

Talouskehitys hidastuu ja taantuu, sitä se on.Kaikki vaikuttaa kaikkeen.