Oletteko nähneet etiäisiä tiedättekö mitä ne on

Avainsanat: nähneet kokeneet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.12.2008 - 18:15

Olen kokenut useastikin, menen avaamaan esim. oven, koska ovikello soi (vaikkei soinutkaan), koska 'tiedän', että sieltä tulossa esim. vanhin poikani (vaikka ei mitään puhetakaan, et olis tulossa), ja eihä siellä sit ketään olekaan, vaan vaik minuutin päästä hän sitten ihka oikeasti soittaa ovikelloa ja tulossa meille.

Samoin puhelimen kanssa käynyt usein, nostan puhelimen jo valmiiksi käteeni, koska 'tiedän' et se soi, ja näin sit käy ja soittaja ihmettelee, et kuis näin nopeesti vastasit...

Lukuisia jutskia näistä sun muista tapahtumista, mut tää 'palstatila' ei ehk niitten kertomiseen riittäis, hekotita...

Ai, niin juu, tiedän mitä ne on... meinas ihka unohtuu...

Lähteet:
omat etiäiskokemuksei, joit varmaan jokaisel kuhan vaan 'kuuntelee' itteensä herkäl mielel...

Kysyjän kommentti

samaa olen kokenut myös minä,jopa aika usein.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.12.2008 - 09:09

enpä ole nähnyt

wiki:
Etiäinen on kansanuskomusten mukaan etukäteen tapahtuva aistihavainto jonkun henkilön tulemista esimerkiksi pihaan tai taloon ennen kuin henkilö todella tulee. Kokemus toistuu sitten samanlaisena, kun henkilö oikeasti saapuu paikalle. Ihmiset saattavat kuulla esimerkiksi perheenjäsenensä kävelevän pihaan, avaavan oven, jopa nähdä tämän hahmon tai varjon, kunnes huomaavat, ettei tämä todellisuudessa vielä tullutkaan. Pian perheenjäsen kuitenkin tulee ja toistaa saman kuin etiäisensä.

Etiäinen on kansanuskomus, jolle ei ole tieteellisiä perusteita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 11:37

- etiäinen on kuulemma yleinen ilmiö Lapissa asuvilla. Lappilaiset laittavat jo kahvikupin valmiiksi odottamaan vierasta.... itse en ole moista ilmiötä kokenut, jota valperi kuvasi wikin sanoin.

Mutta en epäile , etteikö se toimisi ihmisillä, jotka elävät hiljaisuudessa aistit valppaina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 20:49

Sanotaan että tämä "taito" on jokaisessa meissä syntymässä saatu, mutta se häviää ajan virrassa, kiireessä, mutta sen saa takaisin opettelemalla tuntemaan itsensä siis kuuntelemaan ja aistit avaamalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 20:49

Etiäinen on ennakkoaavistus tai jokin "tieto" toisesta ihmisestä tai tapahtumasta, joka tapahtuu pian. Itselleni on käynyt usein naispuolisten ystävieni kanssa niin, että toinen tietää toisen kohta soittavan ja sitten puhelin soi. Joskus myös tietää milloin toinen tulee kylään vaikka sitä ei voisi mitenkään oikeasti tietää. Se on vain semmoinen kumma tunne, ehkä enemmänkin kuin aavistus. Sitä vain jotenkin "tietää".

En tiedä onko tätä asiaa tutkittu tieteellisesti, mutta se on kyllä todella yleistä.

Lähteet:
Oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 01:28

En ole vielä tähän ikään nähnyt yhtään etiäistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 09:54

jotkut pahat jutut ahistaa ennakkoon

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 17:31

En tiedä liittyykö nämä tähän kysymykseen mutta usein ystävättäreni kanssa alamme puhua samasta asiasta yhtäaikaa kuin myös jossain paikassa missä en ole koskaan käynyt tuntuu tutulta.