Miten saa mitattua 5 ja 4 litran astioilla 2 litraa vettä (muita astioita ei saa käyttää)

Avainsanat: apuaa!!!!!!!!!!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.12.2008 - 18:14

Täytät puolet neljän litran astiasta..? Ja litran tarvittaessa neljäsosan. Ymmärsinkö nyt kysymyksen oikein?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.12.2008 - 18:25

ota 2 kertaa viidellä liralla ja sit otat siitä 2 kertaa 4:n litran kannulla pois jää 2 litraa (5+5-4-4=2) mut mihin sen laittaa siks aikaa kun on ottamassa lisää.. :(

Ottaa ensin neljä litrasen täyteen ja kaataa sen viisi litraseen (viiden litran astiassa on 4 litraa)
sit ottaa4 litrasen täyteen taas ja kaataa siitä 5 litraseen litran jolloin se on täynnä (5litrainen täynnä 4 litraisessa on 3 litraa)
sit kaata tylysti maahan sen viis litraisen ja kaataa siihen tilalle 4 litraisessa olevat 3 litraa. (5l astiassa on 3 litraa ja 4l astia on tyhjä)
sit ottaa 4 litrasen taas täyteen ja kaataa siitä 2 litraa 5 litraiseen astiaan jäljelle jää 2 litraa

näinhän se menee.

Lisätty: 09.12.2008 - 18:25

Sori kaikista pilkku, piste ja iso alkukirjain virheistä.

Lisätty: 09.12.2008 - 18:27

ei hän siinä mennyt kuin 150 litraa vettä haaskuun :D

Lisätty: 09.12.2008 - 19:21

oho "150" litraa siis tarkotin 15 :D pikku virheitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 20:39

ota vesi 5litran mitalla ja kaada siihen4litran kannuun ja mitä jää jäljelle kaada toiseen astiaan ja toista sama niin sinulla on kaksilitraa maukasta vettä tai muuta nestettä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 21:30

Piirrä merkkiviivat 5 l:n astiaan tasaisin välein, niin että viideslitra tulee astian suun kohdalle ja nyt on kaksi litraa helppo mitata.Neljänlitran astia puolilleen=kaksi litraa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2008 - 15:38

näin se käy ilman kolmatta astiaa:

1. täytä 4 l astia ja tyhjennä se 5l astiaan
2. täytä 4 l astia ja kaada siitä 5l astia täyteen (pienempään jää 3l vettä)
3. tyhjennä 5l astia ja kaada siihen pienempään jääneet 3l vettä
4. täytä 4l astia ja kaada siitä 5l astia täyteen (mahtuu 2l)
ja silloin pienempää jää 2l vettä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2008 - 12:13

jopas oli monimutkanen touhu ei olsi uskonut