Kanttuurin, porstuan ja komuutin kaikki tietää, mutta mikä on köffi?

Lisätty: 09.12.2008 - 12:15

tarkoitin yleisnimeä, en erisnimeä. (huom. pieni kirjain sanassa köffi)

kanttuuri:
ruokakomero vanhoissa taloissa porstuassa, pysyy parhaassa tapauksessa hieman viileänä.

Lisätty: 09.12.2008 - 15:50

Etelä-Pohjanmaan vanhassa kielessä/murteessa on tietysti eri paikoissa eri vivahteita. Mutta sitä vastausta ei ole vielä tullut oikeaa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.12.2008 - 11:58

Mikähän on kanttuuri, en ole koskaan kuullut? Porstua = eteinen ja komuuti on eräänlainen kaappi.

Lisätty: 09.12.2008 - 13:23

Muistelen että ennenmuinoin puhuttiin konttuurista, ei kanttuurista. Ruokakonttori myös tuttu sana.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.12.2008 - 12:06

Kahvila-Ravintola Köffi
"Kahvila-ravintolamme Köffi tarjoaa matkailijalle kahvia ja ruokaa, juhlien järjestäjille juhlapaikan pitopalveluineen."

www.lankoski.com/default.asp...naytakoffi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 12:55

En ole koskaan "köffi" sanaa kuullut. Mutta tuosta kahvilan nimestä päättelen, että kahvia eli kohvia se tarkoittanee.

Meilläpäin sanottiin ruokakomeroa, joka oli eräänlainen kylmätila ainakin talvella, ruokakonttoriksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 14:31

köffi on tuo pikku tönö alunperin,vähäviisaan linkissä,sana varmaan johdettu ruotsista,niinkuin maalla aikonaan joka naapurissa nimitykset erilaisia.Ruokahuone,toisilla ,meillä,kafferi,eili ruokahuone,naapurissa sanottiin kyökki,samaa ruokahuonetta,porstua oli,eteinen,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 16:11

"köffi on vaatimaton, pieni piharakennus, jossa ennen vanhaan kesäisin keitettiin ruuat ja pyykit."

vähäviisaalla oikea linkki

Lähteet:
www.lankoski.com/default.asp...naytakoffi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 17:14

en ole kuullut sanaa kanttuuri, mutta sanan konttuuri mihin joutui tukkapöllyn jälkeen, mietiskelyä veljeni kanssa suoritimme usein siellä. se oli ns. kylmäeteinen jossa säilytettiin kaudelle sopimattomia vaatteita. vieressä oli tämä ns.komuutti , ruokakomero. varsinais-suomen sanastoon ei liity sana köffi.

Lähteet:
oma tieto