Mitä mieltä olette ajatuksesta, että ylipainoiset lentomatkustajat punnitaan tai heitä laskutetaan enemmän?

Onko oikein, että 120 kg painava ihminen maksaa lentomatkasta enemmän kuin esim. 60 kg painava? Eikö lentomatkan turvallisuutta voi taata muuten kuin nöyryyttämällä ihmisiä ja laskuttamalla heitä siitä? Nykyisin hinta määräytyy paikan mukaan. Lapsi, joka painaa tietenkin vähemmän kuin aikuiset maksaa lipusta saman kuitenkin.

www.iltalehti.fi/terveys/200...3_tr.shtml

Lisätty: 06.12.2008 - 19:56

Tarkennus asiaan: Mielestäni on erittäin epämiellyttävä ajatus, että ihmisiä alettaisiin vaatia puntariin ennen koneeseen nousua. Kukaan ei varmasti hyväksyisi, jos luokiteltaisiin ihonvärin mukaan.

Kiitos muuten linkin uusimisesta. :)

Avainsanat: punnitus paino matka lento

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.12.2008 - 22:18

hanurista koko haave, samalla logiikalla pitäisi sitten olla kaikenlaisia anorektikkojen alennuksia, vajaamittaisten vähennyksiä jne. arvaa vaan tuleeko

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.12.2008 - 19:39

Sairaus tai syöppöys voi aiheuttaa lihavuuden.
Miten sitten luokiteltaisiin aineenvaihduntasairaudesta kärsivät (lääkärintodistusko?)
tai ns. " juoma- tai syömälihavat ".

linkki tässä uudestaan:
www.iltalehti.fi/terveys/200...3_tr.shtml

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2008 - 19:40

Kyllähän koneessa voimaa ja kantavuutta riittää.Pitäisikö jokaisen painoindeksi tarkistaa ennen lentoa jos ylipainosta puhutaan.Iso normaali mies voi helposti painaa 120kg eikä yhtään ylipainoa.Toisaalta lapsi tai hento nainen tasapainottaa tilannetta.Onko kokemuksia ? Tiedän tuttavani joka ei mahdu normaalijakkaralle niin löytyy kyllä kaikenkokoisille istuin.Tosin en tiedä onko lisämaksu.Tietysti koneen kuormaus on tärkeä mutta koskee mielestäni rahtitavaroita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2008 - 20:22

Kuulostaa ihan hullulta ajatukselta, seuraavat mainokset varmaankin lennoille;
Varaa matkasi heti, koska tänään kilohinta on vain 60 euroa/kilo, tms ....jne...
Huh sanon mie...ei käy....mitähän vielä keksitään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2008 - 21:04

Ei oikein tasa-arvoiselta vaikuta. Eiköhän kuorma- ja painonjakautumaongelmat saada hoidettua muutenkin. Mikäli tällainen menisi läpi lentoliikenten puolella, kuka olisi seuraavana vaatimassa samaa ? Laivaliikenne vai linja-autot ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2008 - 22:24

Jos yhdelle paikalle sopii istumaan , niin yksi lippu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.12.2008 - 07:51

Oishan se kivaa. Saattaisin olla itsekin punnituksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.12.2008 - 14:12

Tuskinpa kukaan kaipaa enää yhtään lisäjonoa ja kontrollipistettä lentoasemille. Homma on nykyisellään ihan tarpeeksi hankalaa ja tuskallista.

Matkatavaroiden painorajoitukset ja ylipainomaksut ovat ihan ymmärrettäviä (joskin useissa tapauksissa melko kohtuuttomia) mutta istumapaikkojen hinnoittelu painoperusteella on ihan pelkkää lisärahastamista.

Vähän toinen juttu sitten ovat extreemitapaukset. Kerran omakin mielipide oli vähän terävämpi kun jouduin parituntisen istumaan (kone oli Fokker) seinän ja 187 kiloisen amerikan-tädin välissä, kaiken tavoin ylitsepursuavassa seurassa. Silloinkin kyllä ajattelin että lisäkorvaus olisi pitänyt maksaa minulle eikä lentoyhtiölle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.12.2008 - 14:12

Mikä on oikein, mikä väärin, mutta tuota sovellettiin Ruotsissa sisäisillä lennoilla. Hankala on kyllä istua vähintään puolitoista paikkaa vievän tyypin vieressä ja niitä kyllä on.

Lisätty: 08.12.2008 - 14:14

Nuo ylilihavat eivät todellakaan ole kaikki aineenvaihduntasairauksia potevia, ovat suursyöppöjä jotka ovat syöneet roskaruokaa lapsena.