miksi ganehsalle pistettiin sen eläimen pään joka tulee ensimmäisenä vastaan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 05.12.2008 - 21:00

Eräänä päivänä Ganeshan äiti Parvati halusi kylpeä. Parvatilla ei kuitenkaan ollut ketään, joka olisi vartioinut, ettei kukaan tulisi sisälle taloon hänen ollessaan peseytymässä. Hän päätti luoda pojan hahmon kurkumatahnasta, jonka hän oli valmistanut peseytymistä varten. Hän puhalsi hahmoon elämän ja niin syntyi hänen poikansa Ganesha. Parvati määräsi, ettei Ganesha saisi päästää ketään sisälle taloon ja Ganesha totteli äitiään kuuliaisesti. Jonkin ajan kuluttua Parvatin aviomies Shiva saapui kotiin ja yritti päästä sisälle taloon. Ganesha pysäytti hänet. Siitäkös Shiva raivostui. Joku tuntematon pojan nulikka uskalsi nousta häntä vastaan. Shiva kertoi Ganeshalle olevansa Parvatin aviomies ja vaati päästä sisään. Shivan yllätykseksi Ganesha kieltäytyi päättäväisesti kuuntelemasta kenenkään muun käskyjä kuin äitinsä. Shiva menetti kärsivällisyytensä. Hän ajautui hurjaan taisteluun Ganeshan kanssa, minkä seurauksena Shiva vimmoissaan sivalsi Ganeshalta pään poikki. Shivan ase oli niin voimakas, ettei päätä löytynyt enää mistään.
Kun Parvati näki, mitä hänen aviomiehensä oli tehnyt hän suuttui ja vaati Shivaa palauttamaan Ganeshan pään. Shivan ase oli niin voimakas, ettei päätä löytynyt enää mistään.
Etsiessään Ganeshan irronnutta päätä Shiva kohtasi viimein Brahman. Brahma ehdotti, että Shiva korvaisi Ganeshan pään ensimmäisen elävän olennon päällä, jonka hän kohtaisi ja joka makaisi kasvot osoittaen pohjoiseen päin. Shiva lähetti taivaallisen armeijansa (Gana) matkaan ja käski heitä ottamaan kenen tahansa olennon pään, joka nukkui kasvot pohjoiseen päin osoittaen. Ensimmäinen olento, jonka he löysivät, oli nukkuva elefantti. He ottivat sen pään ja toimittivat Shivalle. Shiva yhdisti elefantin pään Ganeshan ruumiiseen ja herätti hänet takaisin henkiin. Siitä hetkestä lähtien Ganeshaa alettiin kutsua Ganapathiksi eli Shivan taivaallisen armeijan Ganan johtajaksi. Häntä oli määrä rukoilla ennen mihin tahansa toimeen ryhtymistä.

Lähteet:
www.helinamuseo.fi/tanssivat.../ban8.html