mistä warettaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.12.2008 - 23:53

Eikösse ole laitonta?
Varminta ostaa oma peli joko netistä tai kaupasta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.12.2008 - 07:46

Kun kaikki ei ilmeisesti tienneet (kuten en minäkään) mitä se warettaminen tarkalleen tarkoittaa, niin alla selitys wikipediasta:

Warez on englannin kielen tietokoneohjelmaa tarkoittavasta sanasta software johdettu termi, joka tarkoittaa luvattomasti levitettyä tekijänoikeuden alaista materiaalia. Termillä tarkoitetaan erityisesti järjestäytyneiden organisaatioiden levittämää materiaalia. Termillä ei sen sijaan yleensä tarkoiteta laittomasti ansaitsemistarkoituksessa myytyjä piraattituotteita.

Alun perin termiä käyttivät pienet harrastajapiirit, mutta se on sittemmin yleistynyt Internetin käyttäjien keskuudessa. Warez on substantiivi, mutta siitä voidaan johtaa myös verbi ja samalla suomalainen väännös ’warettaa’, joka tarkoittaa tekijänoikeudenalaisen materiaalin hankkimista tai levittämistä tekijänoikeuksista välittämättä. Alun perin englanninkielisissä piireissä warez-sanaa käytetään substantiivina ja verbinä samaan tapaan kuin sen suomalaisia vastineita. Warez-materiaalia tuottavia ihmisiä kutsutaan piraateiksi, englannin kielen merirosvoa tarkoittavan sanan pirate mukaan.

Sanasta warez on myös johdettu erinäisiä warez-materiaaliluokkia tarkoittavia sanoja kuten gamez, (englannin kielen peliä tarkoittavasta sanasta game) appz (englannin kielen tietokonesovellusta tarkoittavasta sanasta application) ja moviez (englannin kielen elokuvaa tarkoittavasta sanasta movie). Kaikissa on yhteistä s-kirjaimen korvaaminen z-kirjaimella "leet"-alakulttuurin tyylin mukaisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2008 - 08:37

en neuvois vaikka tietäisinkin ja kun en tiedä niin helppo olla neuvomatta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2008 - 08:49

Tuo on perusteellinen vastaus valperilta.Mutta niissä porukoissa missä itse liikun,jätkät puhuu ,warettamisesta,tarkoitta mielestä imuroimista netistä,pelejä ,musiikkia ja muuta roinaa.omaan käytöön,vähän laittomasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 20:09

Tottahan se on, ettei netistä saisi ladata musiikkia/pelejä jne, mutta siihen asti kunnes biisien hinnat halpenevat edes jonkin verran nykyisestä euron kappalehinnasta joudun valitettavasti itsekin harrastamaan tätä rikollista toimintaa :/ Itse käytän latausohjelma Limewireä jonka voi ladata tuolta:

www.limewire.com/