Kertokaa golfvirrasta mahdollisimman paljon.

Ei wikipediasta saatua tietoa. KIIREELLINEN KYSYMYS!!!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Muut vastaukset

Vastattu: 04.12.2008 - 19:29

kun pelattiin golfia niin pallo lensivirtaan ja virtavei käytiin ostamassa uusia palloja.Tää ei ollut varmaan vastaus,mutta parempaa en keksinyt näin kiireellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2008 - 08:41

kyllä sillä wikipediankin tiedolla pärjää pitkälle, riittää useimmille, käyppä vilkaisemassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.12.2008 - 14:52

Atlantin läheisen Euroopan lämpimyys, johtuu pitkälti Golfvirrasta. Golfvirta (Gulf Stream) on lämmin merivirta Atlantilla. Se alkaa Meksikon lahdelta ja ulottuu ainakin Huippuvuorille saakka. Golfvirta lämmittää yläpuolellaan olevaa ilmamassaa, jonka vaikutuksesta muun muassa Suomessa lämpötilat ovat 6–11 °C korkeampia kuin ilman Golfvirran vaikutusta

Suomen ilmasto on lauhkeampi kuin Suomen leveysasteilla keskimäärin. Tähän vaikuttaa keskeisesti Atlantin lämmin Golf-merivirta.

Golfvirran lämpö kulkeutuu Suomeen tuulten avulla. Esimerkiksi Norjan rannikolla meriveden lämpötila on pohjoiseen sijaintiin nähden korkea. Golfvirran ansiosta meille Pohjoismaihin lännestä tulevat ilmavirtaukset ovat selvästi lämpimämpiä verrattuna tilanteeseen, jossa Golfvirtaa ei olisi.

Golfvirta on ehkä hiljalleen vaimenemassa, sillä Jäämereltä Atlantille suuntautuva kylmä pohjavirta on selvästi heikentynyt viime aikoina, Nature-lehdessä torstaina julkaistu raportti kertoo.
Norjalaisten, englantilaisten ja färsaarelaisten merentutkijoiden mittauksissa tarkasteltiin vain yhtä merenalaista väylää, jossa kulkee kolmannes Jäämereltä Atlantille suuntautuvasta virrasta. Tuomiopäivän hätäkelloja ei siis vielä tarvitse soitella, vaikka tutkitussa, noin 20 kilometriä leveässä väylässä veden määrä on 50 vuodessa vähentynyt 20 prosenttia.
Mittaukset kuitenkin osoittavat, että virtauksen hidastuminen on viime vuosina ollut voimakkainta. Golfvirtaan tämä kaikki vaikuttaa siten, että jos vettä Jäämerestä poistava kylmä paluuvirta heikkenee, silloin myös vettä Jäämerelle tuova lämmin pintavirta hidastuu

Lähteet:
Kun ei kerran wikipedian tieto kelvannut niin yritin sitten etsiä sekalaisilta sivuilta tietoa, toivottavasti oli jotain apua :)