Miksi koiralla on häntä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.11.2008 - 21:40

Häntä on selkärankaisen maaeläimen uloke eläimen takapuolen ja selän väliseudulla, jonkin verran peräaukon yläpuolella. Hännän sisällä kulkee luinen selkärangan jatke, joka on kiinni lantioluussa. Lintujen, kalojen ja selkärangattomien eläinten häntää kutsutaan pyrstöksi.

Hännän käyttötarkoitus

Joillakin eläimillä häntä on vain jäänne, mutta useilla sillä on selkeitä käyttötarkoituksia.

Häntä voi olla tasapainoelin, kuten kenguruilla ja dinosauruksilla. Myös monet kissat pitävät itsensä tasapainossa juostessaan kovaa vauhtia. Lumileopardit puolestaan käyttävät pitkää tuuheaa häntäänsä nukkuessaan lämmikkeenä kasvojen edessä. Monet eläimet - esimerkiksi koiraeläimet - käyttävät häntää kommunikaatiovälineenä ja sosiaalisen arvojärjestyksen viestimiseen. Hännällä suojataan myös peräaukkoa loisilta ja roskilta.

Moni iso eläin huitoo hännällä kiusallisia hyönteisiä. Jotkut liskot puolustautuvat lyömällä hännällään, toiset (esimerkiksi sisiliskot) taas pudottamalla sen sätkiväksi valesaaliiksi saalistajalle.

Häntää voi käyttää myös viidentenä raajana. Monet kiipeilevät eläimet voivat ottaa tukevia otteita hännällään tai jopa roikkua häntänsä varassa. Liito-oravat puolestaan käyttävät häntäänsä peräsimenä ilmaliitojen aikana.

Kalojen pyrstö on myös eräänlainen häntä ja sitä heiluttamalla ne voivat liikkua eteenpäin. Hännän englanninkielinen sana tail tarkoittaakin myös pyrstöä.

[ Tuossa on aikas hyvää tietoa siitä että miksi useimmilla eläimillä on häntä.]

Lähteet:
häntä wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 30.11.2008 - 21:40

siksi että koira pystyy tasapainottelemaan esimerkiksi huterassapaikassa sillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2008 - 21:41

Ainakin se toimii osana koiran viestintää (äänen, vartalonliikeiden ja ilmeiden ohella)

"Hännän heiluttaminen - Usein luullaan, että häntää heiluttava koira on iloinen ja ystävällinen.

Tämä ei kuitenkaan täysin pidä paikkaansa. Hännän edestakainen liike johtuu ristiriitaisesta
mielentilasta, jolloin kaksi eri ärsykettä saavat koiran ”kahden vaiheille”. Esimerkiksi koiran tervehtiessä kotiin tullutta omistajaansa se on hyvin innostunut ja haluaisi jäädä, mutta samalla se kunnioittaa omistajaansa ja on valmis väistymään tieltä jos käsketään.

Hännän asennoista voidaan myös päätellä paljon. Mitä matalammalla häntä on, sitä alempiarvoinen koira on laumassaan. Itsevarmalla ja johtajatyyppisellä koiralla häntä on uljaasti pystyssä. Pelko ja alistuminen saa koiran vetämään hännän koipien väliin."

Lähteet:
www.avi-computers.com/holsku...&pg=46

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2008 - 21:42

Koira ilmaisee hännällään tunteitaan, häntä kertoo mielialat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2008 - 22:38

En vastaa vaan sain paljon asiallsita tietoa että häntä ei ole ainoastaan tasapainoelin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2008 - 06:02

viestintä ja tasapainoelin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2008 - 21:32

Tuossa tulikin niin monta hyvää vastausta minullekin, ihan mielenkiinnolla luin kaikki.
Niin ja lehmät huiskii hännällään kesällä kärpäsiä ja hevoset myös ja kai se joku tuuletusvälinekin niille.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2008 - 13:47

sitä on hyvä heilutella