mikä auttais nukkumiseen ja nukahtamiseen? ei mitään lääkkeitä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.11.2008 - 21:23

Kokeile vaikkapa seuraavia :
- kun menet vuoteeseen, sammuta valot heti. Älä lue sängyssä.
- jätä työasiat työpaikalle = rauhoita iltahetki ennen nukkumaanmenoa.
- ulkoile mahdollisuuksien mukaan päivällä/illalla.
Toivottavasti auttoi ?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.11.2008 - 21:37

Rentoutus / rentoutumisharjoitukset.

mm. viime yönä hotellin läheisestä yökerhosta kuului bassonjumputus , alkoi klo 22.00 - ja kesti 06.00 aamuun saakka. Ei kyllä auttanut mikään keino, en ollut ottanut korvatulppia mukaan reissuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.12.2008 - 11:06

Huomio pois nukahtamisesta valveunia kehiin,sillä se hoituu.
Nukut ennenkuin huomaatkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2008 - 19:01

- Pyri pitämään sama unirytmi arkisin ja viikonloppuisin äläkä nuku yli 20min päiväunia
- Selvitä mieltäsi painavat asiat jo ennen nukkumaanmenoa äläkä stressaa enää sängynpohjalla maatessasi
- Vältä tv:n katselua/koneella istumista ennen nukkumaanmenoa
- Käy kuumassa kylvyssä tai lue jotain todella tylsää kirjaa sängyssä
- Syö vain kevyt iltapala äläkä nauti mitään kofeiinipitoisia juomia
- Lenkillä käyminen illalla väsyttää, tosin ei liian rankalla sellaisella
- Pimeys, äänieristys, hyvä sänky ja sopiva lämpötila!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2008 - 13:07

Hyviä ohjeita on runsaasti, mutta vaikeassa tapauksessa on lääkehoito kuitenkin keinovalikoimaan otettava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2008 - 13:14

minä menen nukkumaan vain kun olen väsynyt (tuntuu siltä) ja siinä se on, ei tarvitse asiaa pohdiskella

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2008 - 13:49

hellitä päivän haasteista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2008 - 07:52

kyse on unihygieniasta joka pitäisi olla kunnossa. tässä ohjeet:
-Pyri menemään vuoteeseen aina samaan aikaan , myös viikonloppuina.
-Älä valvo vuoteessa vaan nouse ylös, ellet ole nukahtanut puolessa tunnissa ja palaa vasta kun olet väsynyt.
-Pyri heräämään säännöllisesti samaan aikaan.
-Älä lue, katsele tv:tä tai työskentele vuoteessa.
-Vältä yli 20 - 30 min. päiväunia.
-Harrasta säännöllisesti liikuntaa(ainakin 3-4 kertaa viikossa) mutta älä iltaisin , mikäli tämä häiritsee nukahtamista.
-Vähennä alkoholin, kahvin, kolajuomien, tupakan ja unilääkkeiden käyttöä.
-Huolehdi että makuuhuoneessaa on hiljaista, pimeää ja sopivan viileää.
-Vältä intensiivistä ajatustyötä ja voimakkaita tunnekokemuksia iltaisin.
-Vaihda petivaatteet joka toinen viikko.
-Käytä petivaatteita ulkona ainaskin kerran kuukaudessa.
-Käytä päiväpeittoa päivällä sängyn suojana.
-älä ole muulloin sängyssä kun olet menossa nukkumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2008 - 17:14

Ihminen on kokonaisuus, joten erilaisilla elämäntavoilla on suuri merkitys nukahtamiseen ja unen laatuun. Säännöllinen elämänrytmi on hyvin tärkeää. Jos sinulla on jo univaikeuksia, voit alkaa purkaa ongelmaasi tekemällä pieniä muutoksia vähitellen.
- Herää aina samaan aikaan. Unihygieniasta oli jo aikaisemmin, joten siitä ei enempää.
- Syö riittävän hyvä aamupala.
- Ulkoile. Tee työtä tai muuta mielekästä toimintaa. Istumalla näyttöpäätteen ääressä ei uni tule.
- Syö n. 3 tunnin välein. Kaksi tai kolme ateriaa päivässä ja hedelmiä välipaloina.
- Juo vettä. Älä juo kahvia tai sokeripitoisia juomia paljon. Älä ainakaan illalla.
- Mieti asioita ainoastaan siihen erikseen varaamanasi aikana. Illalla vuoteessa ei kannata alkaa pähkäillä ongelmia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.12.2008 - 14:23

Ennen nukkumaanmenoa ei kannata katsoa TV:tä, mieluummin lukea jotain sopivaa.