Onko sinulla jokin ruokaresepti, jonka olet oppinut reissulla? Itse teen 'Feta Santorinia' aina, kun kaipaan Kreikkaan. :)

Jos joku innostuu kokeilemaan, niin tässä resepti:

1 pala (250g) fetajuustoa
paketti pekonia (ei pakollinen, itse jätän usein pois)
2 paprikaa
1 punasipuli
oliiviöljyä
mustapippuria
oreganoa

Laita feta pieneen uunivuokaan. Tarkoituksena on, että juusto peittyy lisukkeista, ei niin, että kaikki ainekset ovat ohuena kerroksena vuoassa. Paista pekoni pieninä kuutioina pannulla. Pilko paprika ja punasipuli pieniksi kuutioiksi ja lisää kaikki fetajuuston päälle. Ripottele lopuksi hieman oliiviöljyä, mustapippuria ja oreganoa ja laita paistos uuniin, 200c 15-20 min, kunnes juusto on pehmennyt.

Sovellan tätä joskus siten, että korvaan paprikan tomaatilla ja lisään jalapenoja. Ihanan pehmeä feta ja oregano ovat tämän reseptin juju - muuta olen rohkeasti muokannut. :) Maistuu parhaiten esimerkiksi grillatun lohen tai kanan kanssa. Tai vaikkapa valkosipulipatongin kanssa sellaisenaan. Tämä on bongattu eräässä ihanassa taverna-ravintolassa Kreetalla, voisin mennä takaisin ihan vain syömään tätä ruokaa. Kokeilkaa ihmeessä! Ja kertokaa joku oma suosikkinne!

Avainsanat: ruoka reseptit makuja maailmalta kreikkalainen ruoka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 27.08.2020 - 17:09

Minä tykkään thairuuasta yli kaiken! Voisin syödä vihreää curria ja pad thaita vaikka joka päivä, mutta en vain opi tekemään niitä samanlailla kuin Thaimaassa. Joudun siis tyytymään ravintolatarjontaan... Onneksi täällä Helsingissä hyviä thairavintoloita löytyy.

Täytyypä kokeilla tuota marian vinkkaamaa feta santoriinia, jos siinä vaikka onnistuisin. (:

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.09.2020 - 19:39

Kari Aihisen makaronilaatikko on minun makuuni, vaikka ruoan alkuperä on Suomi. : 5 DL makaronia 1 PKT pekonia (170 g) 1 sipuli 1 punainen paprika 1 PRK (180 g) aurinkokuivattuja tomaatteja rypsiöljyä paistamiseen 400 G jauhelihaa 1 TL suolaa 1/2 TL mustapippuria 1/2 L kuohukermaa 2 munaa Voita uuniastian voiteluun. TYÖVAIHEET Laita vesi kiehumaan ja keitä makaronit pussin ohjeen mukaan. Pilko pekonit, sipuli ja paprika pieniksi paloiksi. Valuta aurinkokuivatuista tomaateista öljy. Pilko aurinkokuivatut tomaatit pieniksi. Kuumenna pannu kuumaksi ja lirauta siihen öljyä. Ruskista jauhelihat öljyssä pannussa. Paista jauheliha osissa, että pannu pysyy kuumana. Paista pekonit pannussa. Lisää paprikat, tomaatit ja sipulit pekonien joukkoon. Paista viisi minuuttia ja sekoita kaikki jauhelihan kanssa. Mausta suolalla ja pippurilla. Sekoita makaronit muiden ainesten joukkoon. Vatkaa kerma kevyesti ja kananmunat erillisessä kulhossa sekaisin. Kaada seos muiden aineiden joukkoon ja sekoita. Voitele uunivuoka ja kaada seos siihen, peitä pannulla ja laita jääkaappiin tekeytymään. Anna maustua jääkaapissa tunti tai yön yli. Paista laatikkoa 200-asteisessa uunissa yksi tunti.