Millaista hoitoa tomaatin taimi vaatii? Valo,lämpö vai vesi tärkeintä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 14.06.2017 - 12:16

Tomaatti vaatii valoisan, tuulelta suojatun ja lämpöisen kasvupaikan. Sen erittäin hyvä kasvualusta on ravinteikas, fosforipitoinen, kompostilla parannettu ja kalkittu puutarhamaa, jonka pH on 6–7.

Tue runkotomaatit naruilla kasvihuoneen tai parvekkeen rakenteisiin. Pensastomaateille tueksi riittää tukeva keppi. Tee tukisidoksesta riittävän löysä, ettei varsi vahingoitu. Kun raakileita alkaa muodostua, poista runkotomaateista lehdet alhaalta ylöspäin alimpaan terttuun asti, jotta kehittyvät hedelmät saavat valoa ja värittyvät hyvin. Katkaise runkotomaateista latva elokuun alkupuolella, jotta ylimmätkin kukkatertut ehtivät kehittyä hedelmiksi.

Pidä multa tasaisen kosteana, sillä tomaatintaimet tarvitsevat runsaasti vettä. Lannoita taimia viikon välein laimealla typpipitoisella lannoiteliuoksella. Voit myös haudata kasvualustaan lannoiterakeita, joista liukenee ravinteita tomaattien käyttöön mullan kostuessa. Muista lanoittaessasi tomaatteja, että liika typpi vähentää kukintaa ja kuihduttaa tomaattia. Jos tomaatin latva sykeröityy ja lehdet rullautuvat ja ovat väriltään tummanvihreitä, kasvu on liian rehevää. Vähennä tällöin lannoitusta ja yritä nostaa yölämpötilaa esimerkiksi sulkemalla kasvihuoneen luukut tai kietaisemalla tomaatti kasvuharsoon yöksi. Ohut latva ja vaaleat lehdet kertovat liian heikosta kasvusta. Anna lisälannoitusta ja laske yölämpötila.

Muista, että kukintavaiheessa tomaatteja kannattaa ravistella hieman päivittäin, jotta ne varmasti pölyttyisivät. Muista myös poistaa runkotomaateista viikoittain varkaat. Varkaat ovat versoja, jotka kasvavat rungon ja lehden haarakohdasta. Napsi ne pois kaikista muista paitsi amppeli- ja pensastomaateista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

amu
Vastattu: 19.06.2017 - 23:14

taisi tuossa kysymyksessä olla kaikki mitä taimi tarvitsee ja vielä oikeassa järjestyksessä ;)