Paras reseptisi pääsiäislounaalle,jos unohdetaan lammasruuat?Entä sopiva juoma?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

amu
Vastattu: 24.03.2016 - 00:24

reseptiä ei ole, mutta tänä pääsiäisenä meillä syödään pääsiäiskinkkua ;) ostin ahneuttaan 9,5 kilon kinkun kun maksoi alle euron kilo, joten nyt saa lammas jäädä ensi vuoteen ;)

Kysyjän kommentti

Kiitos!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.03.2016 - 00:09

Yrtti-karpalokuorrutettu kalkkunanfilee

8-10 annosta

1 1/2 -2 kg kalkkunan maustamaton rintafilee
1 tl suolaa
1/2 tl rouhittua mustapippuria
Kuorrutus:
1 dl paahdettua, kevyesti suolattua pähkinäsekoitusta (esim. macademia, manteli, cashew, maapähkinä)
1 dl kuivattuja, pehmeitä karpaloita
3 isoa viipaletta valkoista vuokaleipää
(mielellään 2-3 päivää vanhaa)
100 g voita
1 ruukku silputtua lehtipersiljaa
1 ruukku silputtua korianteria
1 appelsiinin raastettu kuori ja mehu
50 g ilmakuivattua savukinkkua

Ota liha huoneenlämpöön noin tunti ennen kypsennystä. Hiero fileen pintaan suolaa ja pippuria. Tee kuorrutus. Leikkaa leivästä kuoret pois. Pane tehosekoittimeen tai monitoimikoneeseen murennettu leipä, pehmeä voi, persilja, korianteri, appelsiinin raastettu kuori ja mehu ja pähkinät. Jätä osa karpaloista kokonaisiksi. Sekoita hyvin.
Levitä seos ohueksi tasaiseksi kerrokseksi kalkkunafileelle. Kääri filee kinkkuviipaleilla, jotka pitävät kalkkunan mehevänä paistamisen aikana.
Paista kalkkunan fileetä 150 asteessa noin 1 1/2 tuntia tai kunnes sisälämpötila on 72 astetta. Kääri kalkkunafilee alumiinifolioon ja anna vetäytyä vartin verran ennen leikkaamista tarjolle.
Tarjoa rosmariinilla maustettujen, paistettujen pariisinperunoiden ja keitetyn ruusukaalin kanssa. Myös uunissa paahdetut juureskuutiot maistuvat kalkkunafileen seurana.
Tämän reseptin löysin googlettamalla kalkkunaruokia » Umami. Ohje on tehty joulupöydässä tarjottavksi, mutta meillä se pääsi viime vuonna pääsiäispöytään ja pääsee tänä vuonnakin. Oli nimittäin hyvää ja riitoisaa.

Ruokajuomana meillä oli ja on tämän fileen kanssa vettä, puna- ja valkoviiniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2016 - 00:19

Minulla ei ole sinulle valitettavasti reseptiä, mutta pidän itse perunasta kaikissa muodoissa ja vähemmän makaroni- ja pastaruoista. En syö lammasta, jos tiedän, että ko. on lampaanlihaa, mutta sian- ja naudanlihaa syön en myöskään pidä maksaruoista enkä verilätyistä. Kun puhutaan pääsiäsruoasta, niin vesi herahtaa kielelle oitsis. Suvussani on ihminen, joka osaa kokata kaikista ruoista suussasulavia makuja.