Mitä tunteita Beethovenin- Fur elise kappale esittää

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.11.2008 - 19:44

A-mollissahan tuo soi, hänhän sävelsi sen vuonna 1810 rakastajattarelleen Therese Malfatille (Eliselle), jonka kanssa aikoi avioon, ja josta ei sitten tullutkaan mitään, johtuen Elisen isästä. Surumielinen, kaihoisa, ikävöivä ovat mielestäni nämä tunnelmat siinä kappaleessa.

Itekin osaan 'pimputtaa' ne alkusävelet, niin kuin moni muukin, heh...

Lisätty: 25.11.2008 - 20:20

Niin tarkoittihan kysyjä, että mitä tunteita se kappale itsessään esittää, vaiko sitä mitä tunteita se kuulijassa herättää?, jos olen ymmärtänyt väärin nin sorgen jälleen...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.11.2008 - 20:03

Ärsyttää jus se kun jokainen sitä pimputtaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2008 - 21:49

vähän haparoivaa herkkyyttä, monia muistoja lapsuudesta ... (sitten se vaihtui Elvikseen)

"Pianonsoiton harrastajien keskuudessa Für Elise kuuluu tunnetuimpiin kappaleisiin. Kappaleen ensimmäistä teemaa soitetaan paljon harjoiteltaessa. Koko teoksen esittäminen on harvinaisempaa, ja se edellyttää yleensä kokenutta soittajaa."

Haettu osoitteesta fi.wikipedia.org/wiki/F%C3%BCr_Elise

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2008 - 08:46

Tuo oli kait niitä ensimmäisiä kappaleita joilla aloitin pianonsoiton opettelun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2008 - 10:32

itse en tykkää luokitella mitään kappaletta tiettyyn kategorogiaan vaan on kuuliasta kiinni mitä hän löytää kappaleesta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2008 - 15:01

Nostalgisia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2008 - 18:22

Tuttu ja moni on varmaankin ko. kappaleen kautta aloittanut klassisen musiikin harrastuksen.Minulle mieleisin on Beethovenin Toccata kirkkouruilla soitettuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2008 - 08:52

muistoja seinän takaa, naapurissa sitä harjoiteltiin koko 70-luku