Oletteko käyneet Auschwitzissa ? Mitä mieltä ?

Etelä-Pohjalainen ystävättäreni lähti torstaina uuden miesystävänsä kanssa matkailuautolla kuuden viikon Euroopan matkalle (Hki-Tallinna-Auschwitch ... Portugali). Vähän varoittelin, että Auschwitz ei ehkä ole kovin mieltäylentävä paikka ... tosin ystävättäreni on niitä selväjärkisimpiä ihmisiä, mitä tunnen.....

Lisätty: 01.11.2015 - 12:17

Kiitos Tanneli !

Lisätty: 01.11.2015 - 13:27

Jeps, girasol ! Toivottavasti ystävättäreni matka onnistuu - Eeva on kyllä yksi tervejärkisimpiä, aktiivisimpia ja energisimpiä ihmisiä, mitä tunnen. Voisin melkein sanoa, että kuka tahansa muu järkyttyy vanhalla keskitysleirillä ennen häntä. Mutta silti. Miehensä (ystäväni myös) kuoli 6,5 vuotta sitten 62-vuotiaana haimasyöpään ja Eeva on yksistään pyörittänyt 5000 neliön pohjalaista ranchiaan ja hyvin pärjää. Viime kesäkuussa joku järjesti Eevalle sokkotreffit (itse olin jenkeissä silloin). Olivat 1,5 tuntia istuneet Eevan saunan kuistilla ja heti oli löytynyt yhteinen sävel .... Eeva sanoi, että löytyi niin samanhenkinen ihminen. Mutta kuuden viikon matkailuautoreissu on kuitenkin koetinkivi vielä niin tuoreelle suhteelle ... jos se sen kestää ...kestää varmaan kaiken muunkin :) Ovat puhuneet asian selväksi; jos sukset menee ristiin, mies maksaa Eevan lentolipun Suomeen ja jatkaa matkaa ilman Eevaa :)

Lisätty: 01.11.2015 - 18:18

Kauniisti sanottu, matula !

Lisätty: 02.11.2015 - 10:09

Eevalta tuli tekstiviesti Saksasta (olivat eilen olleet Auschwitzissa): "Sekava olo vieläkin, sulattelua riittää".

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.11.2015 - 17:12

Suunnitelmissa on käydä joskus. Mielestäni jokaisen kynnelle kykenevän olisi siellä käytävä. Sen olemme uhreille velkaa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.11.2015 - 07:12

Olen käynyt, ja jopa kaksi kertaa. Kyllä se paikka vetää hiljaiseksi, mutta olen sitä mieltä, että kannattaa käydä katsomassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2015 - 12:17

En ole käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2015 - 12:55

Harmikseni en ole vielä paikkaa nähnyt.Toiveissa olisi kuitenkin nähdä.Kuuluu mielestäni yleis sivistykseen käydä ja tietää, millaisia kamaluuksia historia kätkee sisäänsä.Kaunistelematta.Toivottavasti ystävättäresi matka onnistuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2015 - 21:01

On se ahdistava paikka, hiljaiseksi veti.