Saan illanistujaisvieraaksi keliakiaa sairastavan ystävän.Mitä syötävää tarjoaisin kuplajuoman keralle?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.09.2015 - 10:07

Jos et itse viitsi leipoa hänelle, niin kauppojen pakastehyllyissä on monipuolinen valikoima Moilasen leipomon tuotteita. Lisäksi on hyvin varustetuissa kaupoissa tuoretta paahto- ja kahvileipiä ja erilaisia keksejä, parhaat keksit on Pirkan riisisuklaa keksit.

Kysyjän kommentti

Kiitoksia!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.09.2015 - 11:53

Tarjoaisin illanistujaisissa keliaakiaa sairastavalle ystävälleni munakasta johonka laittaisin sipulia, perunaa ja jotain hyvää kalaa (esim. lohta) sekä juustoa, monia erilaisa juustoja viinirypäleiden ja hänelle sopivien pienten leivänpalojen kera, sekä gluteenittomia porkkanasarvia ja makeannälän poistamiseen kääretorttua.

Gluteenittomat porkkanasarvet
16 kpl

1 dl maitoa
25 g tuoretta hiivaa
1/2 tl suolaa
2 tl Dansukker Fariinisokeria
1 dl porkkanasosetta (tai punajuurisosetta) lämmitettynä
1/2 dl gluteenittomia kaurahiutaleita
4- 4 1/2 dl gluteenitonta jauhoseosta tai jyttejauhoja

25-50 g sulatettua voita voiteluun

Lämmitä maito kädenlämpöiseksi ja liuota joukkoon hiiva, suola ja fariinisokeri.
Sekoita joukkoon hieman lämmitetty porkkanasose.
Lisää gluteenittomat kaurahiutaleet ja gluteeniton jauhoseos tai jyttejauhot.
Sekoita taikina tasaiseksi ja jaa kahteen osaan.
Pyöritä palloiksi ja kaulitse pyöreiksi levyiksi.
Jaa molemmat kahdeksaan tasakokoiseen sektoriin.
Käännä rulliksi leveästä kohdasta kapeampaan päin ja käännä sarven muotoon.

Paista 200 asteisessa uunissa keskiritilätasolla 10-15 minuuttia.

Voitele valmiit sarvet voisulalla.

Kääretorttu

Ainekset
4 kananmunaa
1.5 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
1.5 dl perunajauhoa
(2 rkl kaakaojauhetta)
täyte:
vadelmahilloa
1 dl kuohu- tai vispikermaa
250 g maitorahkaa (Hyla)
0.8 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria

Vatkaa kananmunat ja sokeri vaahdoksi. Siivilöi joukkoon perunatärkkelys, johon on sekoitettu leivinjauhe ja kaakaojauhe. Levitä taikina leivinpaperille uunipannulle.
Paista 225 asteessa 6-7 minuuttia. Sirottele toiselle leivinpaperille hienoa sokeria ja kumoa kypsä torttulevy päälle.
Vaahdota kerma. Lisää maitorahka, sokeri ja vaniljasokeri. Levitä jäähtyneelle torttulevylle vadelmahilloa ja sen päälle rahkatäyte. Kiedo rullalle paperin avulla. Pidä jääkaapissa. Leikkaa viipaleiksi tarjolle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2015 - 13:59

Ensiksi tuli mieleen, että mikäli kuplivalla juomalla tarkoitetaan ko. kysymyksessä shampanjaa, niin en usko, että shampanja tarvitsee kyytipojaksi mitään. Riippuu tietysti vieraasta, mutta minä tarjoaisin jo tervetuliaisiksi shampanjalasillisen ja sen jälkeen ohjaisin vieraani kotvan kuluttua pöytään. Ja, koska ko. on ilta, niin tarjoaisin kahvin kera sekä suolaista että makeaa. Tuulihattuja, piirakkaa óman maun mukaan ja esim. täytekakkua ja tietenkin tarjottavat tulisi olla gluteiinittomia. Nykyisin valmistuotteissa on hyvät tuoteselosteet ja, jos on ahkera leipomaan, niin täytynee hiukan opiskella, että mitkä jauhot jne. käyvät keliaatikolle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2015 - 07:57

Janjaalla hyvät ohjeet.Kälylläni on keliakia ja hänelle olen tarjonnut kääretorttua mikä on tehty perunajauhoista,jäätelöstä hän pitää,kermavaahtoa ,mansikoita.Olen ostanut kaupasta leipää mitä hän syö kotonaankin ja päällystänyt kraavilla lohella,kinkulla.Suolapalat onkin hiukan haasteellisia.

Lähteet:
oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 03.10.2015 - 01:21

maurijuhanin linjoilla ;)